CLAMP - Fyra mangadrottningar med stil

Publicerad: Fredag, 1 december 2006, Skribent: Gabriella Gomez
Bakom bokstäverna CLAMP gömmer sig Japans mest framgångsrika kvinnliga tecknargrupp. De har tecknat många hyllade verk som X, Card Captor Sakura och Chobits, varav de flesta också animerats. Historien om CLAMP (som ryktas vara en felstavning av ett gammalt engelskt ord för en hög med potatis) börjar med en doujinshi-grupp, alltså ett gäng glada amatörer som tecknar och ger ut manga på egen bekostnad. Då bestod CLAMP av tolv kvinnor, men över åren har de flesta lämnat gruppen. Under största delen av den professionella karriären har CLAMP bestått av följande medlemmar, som är aktiva än i dag:

Ageha Ohkawa, ledare för gruppen som sköter det affärsmässiga. Hon skriver de flesta berättelserna, tecknar omslag och för CLAMP:s talan utåt.

Mokona, huvudtecknare och karaktärsdesigner. Delar namn med en mystisk liten varelse som dyker upp i ett par av deras serier, bl.a. Magic Knight Rayearth.

Tsubaki Nekoi, assisterande tecknare, karaktärsdesigner och ansvarig för chibi-figurer. Har haft huvudansvaret för tecknandet av vissa serier t.ex. Wish och The One I Love.

Satsuki Igarashi, assisterande tecknare och layoutansvarig.

Medlemmarna är rätt hemlighetsfulla av sig och vägrade länge att låta sig fotograferas. I stället dök de upp i slutet av sina serier som söta chibi-figurer med djuröron. Av dessa småserier att döma är damerna ganska glada festprissar ...

Vad gör då CLAMP speciella? Det som fortsätter locka mig till deras manga är Mokonas mycket detaljerade tecknarstil, deras nydanande variationer av flickserieklichéer och sättet många av berättelserna anknyter till varandra. För mig och flera andra fans var det just Mokonas tecknarstil som lockade oss att börja läsa CLAMP. Enorma ögon, androgyna unga män och sköra flickor är väldigt vanligt inom japanska tjejserier, men få kan väva samman dessa element lika skickligt som Mokona. I de nyare serierna som Chobits, Clover och Shirahime-Syo har Mokonas stil blivit renare och ibland mer abstrakt. Flödet i bilderna är också bättre än i de något överfyllda teckningarna från RG Veda, deras första kommersiella släpp. Som namnet antyder är den inspirerad av de hinduiska gudasagorna.

Eftersom varje medlem i teamet har sin egen roll, arbetar CLAMP oftast på flera manga samtidigt, i en takt en ensam artist inte klarar. De parallella handlingarna i xxxHolic och Tsubasa: RESERVoir CHRoNiCLE, två serier som kommer samtidigt i Japan, vore inte möjligt utan lagarbetet. (De finns båda som anime i en dubbelutgåva.)
Kanske är det pressen att jonglera så många olika serier på samma gång som gjort att Ohkawas berättelser inte håller sig till en genre. CLAMP har nämligen prövat det mesta - storslagen fantasy i X och RG Veda, magisk flicka i Card Captor Sakura, komedi i CLAMP School Detectives och drag av pojkserie i Chobits. Den gemensamma nämnaren är att de aldrig gör en typisk serie, utan alltid leker med några stereotyper och ofta vänder flera helt på huvudet.

Detta för oss till den tredje punkten som utmärker denna grupp - deras sammanflätade karaktärer, världar och berättelser. Om man läst ett par CLAMP-manga kommer man förr eller senare blinka till och säga Men är inte det där… Ibland är det verkligen samma personer, som de glada pojkdetektiverna från CLAMP School Detectives som återkommer som vuxna i X. Ibland är det alternativa versioner, som när skolflickan (och fångaren av Clow-kort) Sakura dyker upp på nytt i Tsubasa, nu som prinsessa i ett ökenrike.

Betyder detta då att man inte kan hänga med i CLAMP:s berättelser utan att känna till alla tidigare publikationer? Det tycker jag absolut inte. En person som är en ny, spännande figur för en läsare är helt enkelt en kär gammal bekant för en annan.

Var ska man då börja om man vill läsa något av CLAMP?

Jag rekommenderar Magic Knight Rayearth, en trevlig serie på sex volymer. Serien handlar om tre skolflickor som transporteras till en magisk värld för att rädda den från undergång (ett scenario med vissa rollspelstendenser, som karaktärerna själva påpekar). Den innehåller många ironiska skämt och gulliga scener, men blir oväntat seriös i upplösningen. Även animen är sevärd.
Vill man verkligen frossa i Mokonas nya konststil är den korta och hjärtskärande vackra Clover värd att köpa. Dessvärre är den ur tryck för tillfället. ;_; Nytryck, snälla!

Även xxxHolic, som kommit som både långfilm och manga till Sverige, är väldigt stämningsfull och elegant. Den berör många traditionella japanska myter, och Yuuko, den gåtfulla tid-och-rymdhäxan är en av de mer intressanta karaktärerna jag sett på senare tid.

Sist men inte minst, X (manga och anime). Kanske den mest episka serien av CLAMPs arbeten, om domens dag år 1999. Om Kamui, fångad i valet mellan att rädda mänskligheten eller den gröna jorden. Kamui, som bara vill rädda sina käraste vänner men är förutbestämd att mista en av dem.

X är blodig, allvarlig och storslagen. Tillsammans med Tokyo Babylon, som utspelas ett par år innan, är den min personliga favorit av CLAMP:s serier. Det enda negativa är att mangan inte är avslutad än, men eftersom jag så ivrigt längtar efter att få läsa avslutningen på Kamui och hans vänner och fienders tilltrasslade öden så kanske det egentligen är något positivt?

Mera om CLAMP:
Till vår CLAMP-avdelning
CLAMPs egen hemsida (endast på japanska)
Om CLAMP på Wikipedia
CLAMP på Anime News Network
Intervju med CLAMP

Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev