Japan på Thielska galleriet

Publicerad: Tisdag, 13 mars 2018, Skribent: Marcus

”…såsom artist är Japan mitt fosterland”

Det kanske ter sig som en modern företeelse, detta vurmande för allt som har med Japan att göra, med allt från cosplay och Visual-kei, till J-Rock och robothotell. Men den svenska kärleken till Solens rike har faktiskt pågått sedan mitten av 1800-talet, men det har visat sig i många olika former. En av dessa former kan man i år se i en utställning vid Thielska galleriet i Stockholm, nämligen hos konstnärerna i Rackstadkolonin som var verksamma i Arvika med omnejd runt sekelskiftet 1900. Det var främst konstnärer från Stockholm som hade sökt sig till detta område i Värmland, då de ville fly det hektiska livet i Stockholm och verka för att hitta det typiskt svenska i konsten. I och med att Japan öppnade sina portar mot omvärlden 1854 efter att ha varit förbjudet område för utomstående i cirka 250 år, så fick landet genast en stor inverkan på det europeiska kulturlivet. Det japanska, kallat japonism, kom att blanda sig med den nya Arts-and-craft-rörelsen från England, och tog gemensamt ett starkt formgrepp kring vad som senare skulle benämnas jugendkonst.

Det japanska formspråket strävade efter svepande linjer, ville lyfta ornamentiken och vurmade mycket för asymmetri. Västvärlden började ta efter i att gestalta det vardagliga likt de japanska träsnitten, kallat ukiyo-e, som vi särskilt kan se i konstnären Maja Fjaestads verk i utställningen. Det började vid denna tid också bli populärt att samla på just föremål från Japan, exempelvis netsuke, miniatyrskulpturer, inro, bärbara dosor, och tsuba, paperplåtar från samurajsvärd. Detta hänförande konsthantverk inspirerade också många svenska konstnärer att forma vardagliga föremål efter växter, insekter och andra smådjur. Hilma Persson-Hjelms vaser är ypperliga exempel på detta.

En personlig favorit i utställningen är målningen ”Månskenseka” av Gustaf Fjaestad, utfört 1909. En ensam eka ligger stilla i vattnet och dränkts av månljus, och man kan verkligen känna hur symbolladdad denna målning är, utifrån Fjaestads starka tro på teosofin.

Utställningen består också av flera inlånade verk från Östasiatiska museet.

För den som vill ha mer så kommer även Thielska galleriet att ha flera föreläsningar med tema Japan.
Den 3:e och 4:e april kan man exempelvis skapa origami med Norio Torimoto, och den 19:e april är det en föreläsning om japanskt mode från Yayoiperioden till Issey Miyake. Det kommer också genomföras flera offentliga visningar. Gå in på Thielska galleriets hemsida för att läsa mer: https://www.thielskagalleriet.se/


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev