Lönnmördarens tid är nu

Publicerad: Fredag, 10 november 2017, Skribent: Gunilla

Efter de riktigt lyckade äventyren på de sju haven trodde jag (och säkert många andra) att Assassin’s Creed-spelen skulle tappa farten. Jag hade fel. Alla säger att det är hur skoj som helst att röja runt i öknen i Origins – och dessutom får man klappa katter. Vi har en roman som berättar förhistorien till spelet. En konstbok med konceptbilder och texter om utvecklingsarbetet är på väg in.

Spelen har inspirerats av historierna om de persiska hashshashinerna, mytologiserade lönnmördare som skickades ut av sin ledare Hassan-i Sabbah från borgen Alamut i norra Iran under 1000-talet. De var ismailiter, företrädare för en numera ganska smal gren av islam, och populariserades i väst av Vladimir Bartols roman Alamut från 1938. Den fascinerade i sin tur William Burroughs, som använde sig av romanens motto "Nothing is true; everything is permitted” i Den nakna lunchen, och kom att påverka allsköns skapare av populärkultur.

Sedan dess har lönnmördarna blivit fler och utvecklat en egen kultur inom fantasygenren. Tidigt ute, i början av 80-talet, var Steven Brust med böckerna om Vlad Taltos. Han var en tidig företrädare för grimdarkgenren, i en värld där människor är andra klassens medborgare och brutala intriger styr politiken. Femton böcker om den hårdföra mördaren Vlad har det hunnit bli. De tre första finns i en samlingsvolym.

90-talets stora lönnmordstrilogi var Robin Hobbs The Farseer, som börjar med Assassin’s Apprentice. Den är inte lika mörk som Brusts Vlad-böcker, snarare episk fantasy med många moraliska dilemman och lönnmördandet som en bisak. Huvudpersonerna Fitz och the Fool fann vägen in i mångas hjärtan och har dykt upp i senare böcker.

På senare år har antalet svarta kappor och knivar exploderat. En av de mest framgångsrika författarna i genren är Brent Weeks med Night Angel-trilogin. Också där möter vi en lönnmördares lärling, Azoth som går i lära hos mordvirtuosen Durzo Blint, och ett kungarikes framtid står på spel. I veckan fick vi in en kortroman från samma värld, The Perfect Shadow, där en lönnmördare som har lämnat våldet bakom sig måste kliva tillbaka in i de långa dolkarnas värld.

Den som har läst Weeks och vill ha mer av samma sort prövar lämpligen på David Dalglishs Shadowdance-serie, där en lönnmördares son försöker bryta med sitt mörka arv. Det är en fartfylld historia om ett krig mellan etablerade handelshus och den undre världen, en historia där det finns få, om ens några, hjältar. Läs Bos presentation av serien här.

För den som redan har läst allt gammalt kom ett par bra lönnmordsböcker ut nyligen. Mark Lawrences Red Sister handlar om Nona, som tränas till ett dödlig vapen hos nunnorna i ett kloster. I Age of Assassins av R J Baker måste Girton Club-foot, som går i lära hos landets bästa lönnmördare, spåra upp en kollega som tänker ända tronarvingens liv.

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev