Raising Steam

Publicerad: Fredag, 1 november 2013, Skribent: Marcus Clifford
Raising Steam är precis vad man behöver en kulen höstkväll.

Läsare av Pratchett har inget att oroa sig för. Raising Steam är precis vad man behöver en kulen höstkväll. Med mer än 40 berättelser från Skivvärlden bakom sig har Pratchett en enorm, levande värld att låta huvudpersonerna växa i.

Dick Simnel är en ung uppfinnare som färdigställer sin fars uppfinning i en lada på landet. På så vis sätts hjulen i rörelse för den senaste berättelsen. Det är högt tryck redan från start och berättarspåret har en bra bredd. Skivvärlden tuffar på mot nya utmaningar och längs spåret dyker många tidigare bekantskaper upp. Utan att avslöja hur, så ges mer än ett tillfälle att le åt gamla välkända knasbollar, filosofer, vampyrer och troll; alla med en självklar plats i ångmaskinens värld.

Återigen blir man som läsare medveten om hur Pratchett skapar världar som en sann mästare. Skivvärlden är något av det konstigaste som skapats. Ovanpå elefanter. Ovanpå en sköldpadda. I rymden. Ändå är den mer begriplig och förståelig än någonsin. För att inte säga rolig.

Raising Steam är en fantastisk berättelse som står på egna ben och går utmärkt att läsa fristående, men för en återkommande läsare är det också som att komma hem. Just när man undrar om inte Ponder Stibbons skulle vara väldigt intresserad av ånga så tar universitetet ett intresse i utvecklingen. Precis som många tidigare berättelser så speglar Rasing Steam vår värld på mer än ett sätt. Inte helt oväntat har berättelsen mest gemensamt med de föregående böckerna om Moist von Lipwig.

Skivvärlden utvecklas ständigt och allting är sig samtidigt likt. Som återkommande läsare behöver man inte få förklarat varför Moist är rätt man för jobbet och varför Harry King uppskattar järnvägen då man känner karaktärerna, deras historia och personlighet så väl att det blir självklart. Bara för att vi sett Ankh Morpork förändras till det bättre( i våra ögon) betyder inte det att allt blev guld och gröna skogar i resten av världen. Konsekvenserna av utveckligen i staden har nått både människor, dvärgar, troll och goblins i världens ände och de har alla fått nya problem på halsen. Problem som de skyller Ankh Morpork för. Det kommer krävas båda stadsvakten, trollkarlarna, Lord Vetinari och en rad andra för att Dick Simnels askin ska få rulla mot framtiden utan missöden. Samtidigt har alla sin egna idé om just vad en ångmaskin är bra till...


Kommentarer

Nyhetsbrev