Call of the Netherdeep
Matt Mercers Exandria, scen för rollspelsshowen Critical Role, har på kort tid blivit den förmodligen populäraste kampanjvärlden till Dungeons & Dragons. Kampanjböcker som beskriver kontintenterna Tal’Dorei och Wildemount har redan släppts. Call of the Netherdeep är en massiv kampanj som tar rollpersonerna två tredje till tolfte nivån.
Det hela börjar i Xhoras vildmark, en laglös och ofruktbar del av kontinenten Wildemount. Det enda området har gott om är monster. Rollpersonerna dras in i handlingen i Jigow, ett anspråkslöst fiskeläge vid kusten i norra Xhoras. Därifrån leds äventyrarna ut i öknen och, som titeln antyder, vidare till det mystiska undervattensriket the Netherdeep.
En rolig detalj i handlingen är det konkurrerande äventyrargänget som följer rollpersonerna genom hela handlingen. De fungerar inte nödvändigtvis som motståndare, utan kan användas på olika sätt av spelledaren för att skapa roliga komplikationer och förvecklingar.
Som alltid när det gäller Matt Mercer och Critical Role är interaktionen mellan rollpersonerna en viktig del i berättandet. Men världen spelar en minst lika viktig roll. Du är säkert hjälpt av att ha kampanjboken Explorers Guide to Wildemount bredvid dig när du förbereder spelet, men det är alls inte nödvändigt. Äventyret innehåller alla miljöbeskrivningar du behöver, och en maffig karta över staden Ank’Harel.
Extra kul är att en så stor del av äventyret utspelar sig under vatten. Det är en miljö som är sorgligt underutforskad i fantasyspel.