En för alla, alla för en

Publicerad: Torsdag, 28 mars 2013, Skribent: Nahal Ghanbari
Det kan, kanske oväntat, vara precis lika roligt att vinna tillsammans med sitt spelsällskap som det är att vinna över det. I samarbetsspel gäller, som namnet antyder, gemensam ansträngning och strategi för att vinna mot den som tar sig an antagonistens roll eller ibland mot spelet självt. Dessutom är det inget som förhindrar dig att trots samspel visa att du kan vara lite, lite bättre...

Nyutgivna Mice and Mystics har redan hyllats för sitt väluttänkta upplägg och underhållningsvärde. Ett detaljrikt brädspel där det gäller att utnyttja fantasin, och där rollspelandet är en drivande faktor.
I Mice and Mystics antas rollerna av en liten skara ännu trogna kungen, som nu måste slåss mot usurpatorn och svartkonstnären Vanestra. Förvandlade till möss måste ni kämpa er igenom slottets alla faror, med bland annat kackerlackor och katten Brodie i spetsen.
Med hjälp av ost kan spelarna uppgradera sina färdigheter i en föränderlig och riskfylld miljö i jakten på fiendens svaghet. Rekommenderas från åtta år, med en beräknad speltid på två timmar. Passar en skara interaktiva spelare som tycker om att kommunicera och leva sig in i äventyret.

Defenders of the Realm är ett fantasyäventyr spelat med både kort och tärningar, rekommenderat från 13 år (men det kan lätt krypa ner i åldrarna!).
Kungen har kallat er till att försvara Monarch City mot anfallande horder av drakar, demoner, orcher och odöda. Fiendegeneralerna leder sina soldater mot er ur varje väderstreck, och samtidigt som ni skall hindra dem från att inta huvudstaden, måste ni även rädda landområden som ödeläggs.
Ett strategiskt och planeringskrävande spel där varje hjältes seger leder till alltmer svårmotade monsterarméer, men som såklart ger denne spelare förtur till att bli Kungens Förkämpe. Tar ungefär 1,5 timma och är upplagt för en till fyra spelare.

Ett annat fantasyspel med liknande premiss är Castle Panic, där syftet är att försvara slottet från vidunder som samlats utanför. Med hjälp av kortbyten gäller det att hålla slottet i mitten av brädet intakt medan monstren attackerar ur periferin. Det här är ett strategispel där du måste balansera gruppens bästa med dina egna ambitioner. Man vinner eller dör i grupp, men i slutändan kan bara en koras till Mästare bland monsterdräpare!
Beräknad speltid uppskattas till en timma, och spelet funkar från åtta år och med upp till sex spelare.

Diplomacy Revised är jubileumsutgåvan av 50åriga klassikern Diplomacy, spelet som finstämt balansgången mellan samarbetsvilja och totalt svek. Gjort för två till sju spelare, men gör sig klart bäst när man är som flest.
Varje spelrunda påbörjas med diplomatiska förhandlingar mellan sju Europeiska stormakter före Första Världskrigets utbrott. Det finns inga tärningar och endast två typer av arméer, en landbaserad och en flotta, vars drag utförs varje vår och höst. Du väljer att förflytta dina soldater, alternativ stötta en annan spelares frammarsch eller försvara egna marker, utifrån vad reglerna och förhandlingarna tillåter. Spelet är en långkörare på ett antal timmar, och självklart är man alltid en runda ifrån att förråda eller bli förråd av en tidigare allierad.

För många är det Arkham Horror och dess expansioner som gäller när man talar om samarbetsspel. Flertalet timmar kan gå åt till att förhindra Lovecrafts gamla gudar från att vakna, driva mänskligheten till vansinnets yttersta rand och sluka allt.

Vill man stanna kvar i New England men pröva något nytt, finns Witch of Salem, baserad på Wolfgang Hohlheims Lovecraft-inspirerade böcker. Två till fyra personer ska på ungefär 60 minuter spela lärjungar till häxmästaren i Salem, som med hjälp av magiska sigill måste stoppa gudarnas underhuggare från att öppna portaler till andra dimensioner samtidigt som man skall ge sig på att läsa Necronomicon utan att bli galen.

Och har man inget intresse för fantasymonster och onda makter, kan man istället samlas kring en lättspelad tjuv-och-polis-variant. Medan en person axlar rollen som Mr. X, får övriga spelare slå sina huvuden ihop som detektiver i Scotland Yard. Tillsammans jagar man efter sin misstänkte skurk genom Londons gator och tunnelbanesystem, och försöker gissa sig till hens exakta slutmål utifrån vägarna som tas.
Tar ungefär 45 minuter, för 3-6 spelare från åtta år och uppåt.

Nahal

Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på våra nyhetsbrev