Jennifer Government

Publicerad: Söndag, 1 februari 2004, Skribent: oss
I framtiden styrs världen av gigantiska amerikanska multinationella företag. En värld där den som är något är en lycklig konsument, och där man markerar sin stil genom att ta sig ett lämpligt företagsnamn till efternamn.
Hack Nike får uppdraget att marknadsföra ett par nya sneakers och ledningen har redan en briljant plan för hur man ska piska upp efterfrågan till en närmast euforisk nivå. Det visar sig dock att köpeuforin har ett pris; man marknadsför sig genom att helt kallt skjuta av tonåringar för att visa hur populära ett par gympadojjor kan vara.

Hack, mannen som skall sälja dessa sneakers är inte helt förtjust i idén att döda barn för att skapa ”cred” och vänder sig till polisen som bisarrt nog tror att han behöver hjälp med dödandet i marknadskrafternas namn och skickar en specialist på området till hans hjälp, nämligen Jennifer Government. En riktigt hård tjej med en streckkod under ena ögat.

Jennifer Government är som den skönlitterära motsvarigheten till ”No logo” av Naomi Klein. Har man läst den senare bör man definitivt också titta på Jennifer Government och dess liknande idéer om storföretagens makt, men satta i ett annat, lika visionärt som spännande och underhållande, sammanhang.

Det är en halsbrytande historia, smart och kvicktänkt, som speglar en framtid där konsumtion, globalisering och vinstmarginaler är viktigare än allt annat. Köper du dig inte lyckan så kan du inte få någon! Framför allt är det en vansinnigt rolig bok om man gillar lite svart humor. Dessutom är det en riktig sidvändare, spännande som få.
Jennifer Government presenterar en tillspetsad framtidsvision och ett starkt budskap om vår egen tid. Det är satir i högform, riktigt bitande och smart.


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev