River of Gods

Publicerad: Tisdag, 13 november 2007, Skribent: Anders Egnéus
Året är 2047 och Indien fyller hundra år - Indien som på samma gång är hypermodernt och uråldrigt. I Indien glider datarajas fram mellan cykelrikshaws i bepansrade stadsjeepar. I Indien är monsunen sen, och skörden delar topplatsen på listan av vad som oroar landets befolkning med hur det skall gå för Lal Darfan, stjärnan i supersåpan Town and Country - en såpa där alla skådespelare är AIs. I Indien finns en forskare på rymmen, en politiker som försöker tjäna sitt land, en journalist på väg mot sitt livs scoop, en Krishnapolis vars pistol bär en inkarnation av stormguden Indra, en tolvårig profet som kan läsa tankar. Och över Indien snurrar en asteroid med någonting oförklarligt i sig. Välkommen till cyberpunk för år 2005 - masala cyberpunk.

Ian McDonald har med River of Gods lyckats med flera saker. För det första har han skrivit en riktigt spännande och välberättad historia. Välavägt tempo, verkliga karaktärer, allt placerat i en mycket levande miljö. River of Gods har ett stort persongalleri och McDonald väver skickligt ihop deras berättelser - först med snabba sketcher i enskilda kapitel, sedan i ett ständigt accelererande berättande - till den bästa storyn jag läst hittils det här året.
För det andra har han tagit cyberpunkens idiom och vitaliserat dem genom att kasta in dem i den stora indiska smältdegeln. Om den första cyberpunken kommenterade det tidiga åttiotalet och storföretagen, kommenterar McDonald det tidiga tvåtusentalets globalisering av arbetet och det tilltagande gapet mellan traditioner och det liv den modernaste teknolgin formar. Allt skrivet på ett språk som inte står Gibson och Stephenson långt efter - eller som kanske är en kulturell efterföljare. McDonald blandar flitigt hindi och indisk engelska till något unikt och trovärdigt* - det närmaste jag läst är Grimwoods Arabesque-serie (som ju också går utanför det anglosaxiska perspektivet).
För det tredje är detta en bok om Indien och Indiens framtid - och kanske också en bok om att få olika individer/trosinriktningar/livsstilar/intelligenser att leva med varandra. Genom att förlägga berättelsen i det mest multi-kulturella av alla länder (sorry USA) visar McDonald upp hur samma företeelse kan ses på hundra olika sätt och hur de som lever i detta måste kunna hantera mångfalden. Indiens tradition av att låta allt samexistera bredvid och mitt i allt annat får stå som exempel på hur vår värld kan bli. En framtidsvision för ett land eller en hel jord - välj själva.

Det blir inte mycket bättre än så här*. Garanterat en av årets läsupplevelser. Missa inte ordlistan på all hindi som finns i slutet av boken.

(* Varudeklaration: Recensenten har tillbringat sammanlagt över ett år i Indien i ett flertal resor och tycker väldigt mycket om landet och dess innevånare. Viss bias till fördel för Indien och indisk kultur kan förekomma. Läs boken ändå.)

SF Sites Ian McDonald-sida:

En intervju med Ian McDonald: