Frankenstein Book One Prodigal Son

Publicerad: Tisdag, 13 november 2007, Skribent: Savina Fornsäter
Historien startar i ett kloster i Tibet. Där har Deucalion, mer känd som Frankensteins monster, hittat en fristad. Han får ett brev från en vän från sina dagar som karnevalsfreak med ett tidningsurklipp som får honom att inse att hans skapare Viktor fortfarande lever trots att det gått ungefär 200 år sedan de sist sågs. Deukalion tar sig till New Orleans där Viktor, som har bytt identitet och kallar sig Victor Helios, är en rik och viktig man i societeten. Viktor har dessutom fortsatt sina experiment och förfinat sina metoder. Förutom att lyckas hålla sig själv ung och vid god vigör är han också i full färd med att skapa en ny ras av människor som alla ser honom som sin skapare och gud. Hans plan är att ta över världen med sina nya människor och få till ett antiseptiskt välordnat samhälle med sig själv som ledare. Som en början på denna plan har ett antal av de designade människorna planterats ut i olika befattningar i New Orleans. Men det verkar som om det saknas lite i designen och åtminstone en av Victors skapelser bestämmer sig för att hitta den saknade detaljen på egen hand. I New Orleans finns även poliserna Carson O'Connor och Michael Maddison som jagar en underlig seriemördare och blir insyltade i historien.

Bakgrunden till boken är ett manus till en TV serie som gjordes om så att författaren inte längre kände för att ha med den att göra utan skrev handlingen i bokform istället. Monstret själv, Deucalion, är en diskret person och handlingen följer oftast detektiverna, Viktor, hans skapelser eller andra karaktärer.
Karaktärsbeskrivningarna är inte direkt djuplodande men handlingen har ett snabbt tempo och det hela är välskrivet och underhållande på ett pulpmässigt sätt. Skurken är besatt av att ta över världen och jätteond, hjältarna är goda och trevliga, monstret är hemlighetsfullt och har mystiska krafter. Det hela är en blandning av skräck -SF med en ordentlig dos deckarhistoria som faktiskt var riktigt rolig.