Briar King

Publicerad: Tisdag, 23 oktober 2007, Skribent: Glenn Petersen
Keyes har tidigare publicerat ett antal böcker under namnet J Gregory Keyes. Mest känd är han för sin serie alternativhistoriska fantasyböcker om hur Newton upptäcker alkemins hemligheter – Age of Unreason. Newtons Cannon, heter den första boken av fyra.
Han har också skrivit några böcker i Star wars-serien New Jedi Order. Keyes föddes i Meridian, Mississippi. En stor del av sin barndom tillbringade han på ett Navajo-reservat i Arizona. Hans familj har delvis en indiansk bakgrund. Hans bakgrund och uppväxt ledde till ett intresse för lingvistik, ritualer, mystik och legender.

Briar King är första boken i en serie på fyra böcker – Kindom of Thorn and Bone. Keyes använder traditionella ingredienser i denna den första boken, men han visar att han har ett utmärkt handlag med dem, och blandar det till något välsmakande. Här ser man att det fortfarande går att skriva något spännande och engagerande av de vanliga nästan uttjatade delarna.

Världen är en slags parallell värld till vår, och alla människorna i den har på något magiskt sätt sugits in hit från vår värld. Vi får följa ett antal olika personer i parallella handlingar. Dels har vi den egensinnige skogvaktaren, som envist vägrar tro på magi, ända tills den slår honom i ansiktet. Landets kung upprätthåller en osäker fred med grannlandet och gör sitt bästa för att skydda sin familj. Inte minst sin yngsta dotter, vilken han skickar iväg till en slags klosterskola, där man får lära sig hur man tar livet av folk på allehanda fördolda sätt. En intellektuell ung man, på väg till ett kloster känt för sitt stora bibliotek, kommer i skogvaktarens väg. Det visar sig naturligtvis att han besitter kunskaper som blir ovärdeliga i den kamp som de hamnar i.

Naturligtvis är kriget oundvikligt. Den bräckliga fred som kungen upprätthållit går snart om intet. De magiska krafter som finns i landet, som delvis undertrycktes när människorna besegrade de tyranniska trollkarlar som förslavade alla andra varelser, kämpar för att komma fram igen. Det finns naturligtvis de som vill utnyttja dessa krafter till sin egen fördel. Frågan är om de låter sig utnyttjas. När The Briar King vaknar har han sin egen agenda.