Tomb Kings

Publicerad: Onsdag, 11 maj 2011, Skribent: David
Det är många som väntat på den nya Tomb Kings-boken, och väntan har varit lång. Men nu är den här, och i praktfullt fyrfärgstryck och kartonnagebindning dessutom. Arméboken börjar som alltid med en genomgång av vad Tomb Kings är, hur deras arméer fungerar i stort och dess historik. Här har inte mycket förändrats; det mesta handlar om hur den mäktige Settra fokuserar sina krafter på att bli odödlig, samt hur en magoker i landet, Nagash, senare förråder den styrande eliten, och genom sitt förräderi inte bara skapar de första arméerna bestående av vandrande skelettkrigare, ytan även de första vampyrerna och mumifierade kungarna. Spännande läsning, men få nya insikter.

När det kommer till armén och hur den är uppbyggd nu jämfört med tidigare är den stora och synligaste förändringen alla stora monster man kan välja mellan numera. Tidigare fanns det en Bone Giant. Ett monster. I den nya regelboken hittar vi Khemrian Warsphinx, Necrosphinx, Necrolith Colossus och Hierotitans. Fyra stycken olika, varav de två första släppts vid bokreleasen. Dessutom har det dykt upp Sepulchral Stalkers och Necropolis Knights, monsterinfanteri- och kavalleri som verkar både roliga att använda. Något annat viktigt som ändrats och som har en stor betydelse för hur Tomb Kings spelas är att de numera har magiker och magier som fungerar precis som alla andras. Ridigare hade de specialregler då de läste alla sina magier från papyrusark. Numera har de sin egen magilära, Lore of Nehekara, och varje gång du lägger vissa magier regenererar man sina trupper eller monster, oavsett vad magin gör i övrigt. Mycket passande. Eftersom man måste ha minst en magiker i sin armé kan man lika gärna satsa ordentligt på det, och jag tror att magitunga Tomb King-arméer kommer att vara normen.

Det som inte ändrats är att tyngdpunkten fortfarande ligger på vanliga skelettkrigare och hästdragna stridsvagnar i mängder. Det fungerar ännu bättre nu än tidigare, då stridsvagnarna gör mer i skada mot att de kostar lite mer, och skelettkrigarna halverat sin poängkostnad, så att du verkligen kan spela med gigantiska enheter.

De nya enheterna ser, som vanligt, mycket bra ut. Det kommer bara släppas plastefigurer till butikerna verkar det som när det här skrivs, så alla metallfigurer får man köpa via Games Workshops eget postordersystem, men företagsets plastfigurer blir ju bara bättre och bättre för varje år som går, så det är svårt att klaga för mycket. Framförallt är jag förtjust i deras Sepulchral Stalkers, nya Tomb Guards och Necrosphinxsen.

Kommer armén att spelas väldigt annorlunda jämfört med tidigare? För tidigt att säga efter att bara ha bläddrat i boken, men förmodligen kommer det att bli en infanteritung armé med mycket magier, och ibland med mer än ett stort monster i släptåg.

Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på våra nyhetsbrev