Bästsäljare genom tiderna

Publicerad: Torsdag, 20 februari 2020

SF-Bokhandeln har funnits ett bra tag nu, i en eller annan form. Vår databas, programmerad i DOS (!) är från 80-talet. Vi har sålt många böcker under de här åren. Under 80-talet var försäljningen en liten bäck. Även om den ökade konstant var det förmodligen i och med filmatiseringarna av Sagan om ringen som dammluckorna öppnades ordentligt, också för att vi då flyttade till rymligare lokaler i Stockholm och öppnade en liten butik i Göteborg då.

Men när vi räknar ihop försäljningen under alla år, vilka böcker har sålt bäst? Om vi bara räknar skönlitterära romaner och novellsamlingar, och därmed tar bort seriealbum, manga och konstböcker, och räknar titlar utgivna på olika språk som separata titlar (för att jag ska orka göra en lista).

Kanske inte helt oväntat toppar George R.R. Martin med A Game of Thrones, första boken i A Song of Ice and Fire. Den har sålt under lång tid, den är utgiven 1996, har sålt konsekvent och har en av världens mest sedda tv-serier någonsin knuten till sig. Idag säljer A Game of Thrones en bråkdel mot för tio år sedan, men vi säljer fortfarande stadigt av den.

Därefter kommer The Eye of the World av Robert Jordan. Första delen i långköraren A Wheel of Time har klarat tidens tand och fortsätter att ticka på, månad efter månad. Eye of the World släpptes 1990, vilket givetvis bidrar till att dra upp försäljningen. Det blir spännande att se hur efterfrågan reagerar på den kommande tv-serien, men någonting säger mig ändå att vi inte kommer uppleva en renässans likt försäljningen av A Game of Thrones.

Därefter kommer Assassin’s Apprentice, Robin Hobbs första bok om lönnmördaren Fitz. Även här rör det sig om första delen i en älskad bokserie som släpptes på 90-talet, även om den inte har en tv-serie att luta sig mot. Och den säljer faktiskt aningen bättre än de ovanstående böckerna senaste två åren. Vi får se om den så småningom går om A Game of Thrones och Eye of the World, eller om Assassin’s Apprentice försäljningssiffror också kommer dala lite framöver.

Efter det kommer Herberts berömda ökenplanetsberättelse Dune, den första science fiction-romanen på listan. Dune har sålt bra länge, faktiskt bättre och bättre under de senaste åren. Vi håller tummarna för att den kommande filmatiseringen blir bra, så att den hjälper försäljningen ytterligare. The spice must flow!

Terry Pratchett och Neil Gaiman då? Jomenvisst är bägge med på listan, först med det gemensamma bokprojektet Good Omens, också den en populär tv-serie. En ängel och demon slår sina kloka påsar ihop för att försöka rädda världen undan dess undergång. Därefter hittar vi American Gods av Gaiman och strax därefter The Colour of Magic av Terry Pratchett.

The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy? Såklart! Humorn funkar än idag, och Douglas Adams bok är bred nog i sin knasighet för att funka för de flesta som är nyfikna.

Nu har vi kommit till J.K. Rowling och Harry Potter and the Philosopher’s Stone. Här märks tydligt att trots böckernas populäritet och väldigt många olika utgåvor som samlare gärna köper flera av är det en bok som de flesta boklådor har i sitt sortiment, ingenting man åker till oss för att handla. Men den är ändå på en niondeplats.

Sedan då? Jo, The Last Wish, den första av Sapkowskis böcker om Geralt från Rivia, har seglat upp som en sol senaste åren. Den började trevande, till skillnad från de andra böckerna på listan, men har stadigt ökat i takt med att Witcher-spelen kommit ut och visat sig vara bättre och bättre för varje spel. Sedan i vintras, när tv-serien på Netflix lanserades, har vi sålt hundratal varje månad.

Sedan kommer Gaiman igen, med Neverwhere. Den spännande sidvändaren om Londons undervärld, ej att förväxla med dess undre värld, fortsätter att hitta nya läsare. Den började som ett manus till en tv-serie, men blev sen mycket bättre som roman.

Sedan kommer Neuromancer från 1984 av William Gibson. Cyberpunk-klassikern som dök upp efter att genrens glöd börjar falna och gjorde det trendigt igen. Den har sålt ganska mycket mer hos oss än vad Do Androids Dream of Electric Sheep/Blade Runner gjort, vilket förvånar åtminstone mig lite grann. Do Androids… kommer inte ens med på listan.

Rothfuss tar trettondeplatsen med sin The Name of the Wind, en modern klassiker i fantasygenren vid det här laget, och jag undrar om den skulle hamnat ännu högre på listan om tredje delen hade hunnit släppas och avslutat trilogin, för jag känner många sm dragit sig för att läsa den eftersom den fortfarande inte är avslutat, och kanske aldrig blir det.

En överraskning för åtminstone mig är att Wizard's First Rule är härnäst. Goodkinds fantasybok kom också som tv-serie för några år sedan, men serien var så lågbudget att den skadade bokförsäljningen mer än den hjälpte.

Ender’s Game, ungdoms-sf som känns förvånansvärt modern trots att den kom redan 1984, är härnäst. Filmen som kom för några år sedan hjälpte säkert till, men inte mer än att boken sålde lite bättre under några månader det året.

Sist på listan klämmer sig ryska Metro 2033 sig in med sin svenska översättning som sålt oerhört bra ända sedan den gavs i Sverige ut 2011.

Vilka hamnar nästan på listan, men inte riktigt? Snubblar på mållinjen? Katherine Kerr med sin Daggerspell, helt klart. Nära, men inte riktigt där. Ursula K. LeGuin också, med The Left Hand of Darkness. En klassiker som alltid varit aningen för svårtillgänglig för att nå riktigt, riktigt brett. The Blade Itself av Joe Abercrombie är nästan på listan, men har varit ute för få år för att kunna ta sig upp till pallplats. Om fem år är den säkert med, bara ingen oförväntat händer. Elizabeth Moons Paksennarion kanske skulle platsat för några år sedan, men har sålt för lite senaste fem åren för att komma med. Tolkien? Inte riktigt. The Fellowship of the Ring har visserligen sålt bra, men inte tillräckligt för att ta sig in på listan. Förmodligen för att man kan hitta boken hos de flesta boklådor. Hungerspelen och Twilight missar platsar inte heller. De har bägge sålt mycket, men åren i strålkastarljuset ligger bakom dem och de har inte sålt konsekvent utan ständig uppbackning av filmindustrin. Så fort filmerna slutade komma slutade kunderna köpa böckerna. Nu säljer vi ett fåtal om året. Asimovs Stiftelsetrilogi var också nära målsnöret, men hade en svacka i mängden läsare under början av 2000-talet. Nu finns den lyckligtvis på svenska igen.

David
 


Kommentarer

Nyhetsbrev