"Det är min värsta mardröm."
Mats Strandberg är tillbaka – med den nya romanen Musan, en filmatisering av Hemmet och en SVT-serie baserad på Färjan befäster han sin position som en av Sveriges främsta skräck-författare. Inför kommande signeringar i våra butiker i Linköping och Stockholm fick vi en pratstund med Mats om inspiration, andevärldar och varför det vardagliga är den perfekta grogrunden för mardrömmar.
Hej Mats! Tack för att du tar dig tid att svara på några av våra frågor. Till att börja med: Hur och när föddes idéen till Musan? Var det någon specifik händelse eller karaktär som satte igång processen?
– Ja du, varifrån kommer en idé egentligen? Det är ju lite vad min bok handlar om … vi säger att vi får en idé, men vem eller vad ger den till oss? Jag är ingen andlig person, men det närmaste en andlig upplevelse jag kommit är de gånger som orden flödar fram ur fingrarna, nästan som om de kom någon annan stans ifrån. Jag har alltid varit nyfiken på det där, hur olika mytologier försökt förklara vad kreativitet egentligen ÄR. Här i Norden är det ju Oden, självaste chefsguden, som har ansvar för skaldekonsten. Jag ville utforska det här mysteriet i Musan.
Vad hoppas du att läsaren ska få med sig från historien?
– Jag hoppas att den ska väcka mycket tankar om privilegier. Vad gör det till exempel med kulturen om bara en viss typ av människor har råd att bli konstnärer eller får förtroendet att bedöma vad som är “riktig” konst? Men framför allt hoppas jag att läsaren ska ha roligt, och få hjärtklappning hela den sista tredjedelen.
Musan är, precis som några av dina tidigare böcker, både skrämmande och suggestiv. Hur arbetar du för att skapa denna balanserar du mellan det psykologiska och det övernaturliga?
– Tack! Jag tror det kanske handlar om att jag försöker arbeta mycket med alllmänmänskliga känslor även när karaktärerna råkar ut för obegripliga saker. I den här boken lekte jag mycket med den där glidningen som kan uppstå när man “går med på” mer än vad ens instinkter säger åt en att göra. Man är rädd för att ställa till en scen, vill inte vara den som överdriver, tänker att man kanske bara inbillar sig. Jag var rätt inspirerad av berättarstrukturen i Get Out, men en läsare påpekade att den också påminner om Rosemary’s Baby, och det stämmer ju.
Hur mycket research krävdes för att skriva Musan? Använde du dig av verkliga konstnärsöden eller historiska händelser som inspiration?
– Jag gjorde massor av research, men det var otroligt roligt den här gången. Definitivt roligare än att försöka förstå en finlandsfärjas motorer eller det finstilta i kommunavtal med näringslivet, haha. Jag läste mycket om svensk konsthistoria och ockulta rörelser kring förra sekelskiftet, och fick äntligen anledning att täppa igen mina kunskapsluckor kring grekisk mytologi.
Huvudkaraktärer Hedda har inledningsvis en väldigt intensiv skrivkramp. Vad gör du när du fastnar i skrivandet? Har du några knep för att komma vidare?
– I Heddas fall handlar det ju framför allt om att hon hatar sin huvudperson och inte är intresserad av det hon skriver. Hon har gjort en sellout, men ingen köper det hon säljer. Det är ett misslyckande i ordets alla bemärkelser, och det är min värsta mardröm. Allt är så godtyckligt i det här yrket, så det enda jag kan styra över själv är att bara skriva de böcker som jag själv skulle vilja läsa. Men absolut, ibland kör jag ju fast i bemärkelsen att jag inte vet hur jag ska fortsätta en berättelse. Det enda som funkar då är att försöka ta ett steg tillbaka och tänka på annat en dag eller två. Oftast arbetar det undermedvetna tills jag inser vad felet är. Lite som att lösa korsord, man kör fast och försöker krampaktigt lösa de sista rutorna, men nästa gång man kommer tillbaka ser man på en gång vad som ska in där.
På tal om skrivande. När i skrivprocessen känner du dig som mest "inne i boken"? Och vad är det svåraste stadiet i skrivandet för dig – början, mitten eller slutet?
– Jag avskyr hela processen med att skriva en första version, haha. Det är så svårt att stå ut med trevandet, tveksamheten, rädslan för att jag inte ska få ihop det. Jag blir “inne” i boken under redigeringen, när jag också kan ta hjälp av testläsare för att bolla tankar.
Du blandar ofta vardagliga element (som exempelvis en arbetskonferens) med skräckfyllda element – varför fungerar denna kombination så bra för dig?
– Det är just den krocken jag tycker är kul - det vardagliga, nästan socialrealistiska och det överntaruliga. Jag tycker om att se vad som händer med karaktärerna när deras värld vänds upp och ner. Deras sanna jag avslöjar sig alltid.
Som många av våra kunder vet har flera av dina verk blivit film- och serie-manus. Under hösten har tv-serien baserad på Färjan premiär på SVT, och Hemmet går upp som biofilm. Hur involverad har du varit i arbetet med dem?
– Till skillnad från Konferensen har jag varit med och skrivit manus till båda dessa, vilket varit fantastiskt kul. Färjan skrev jag tillsammans med Malin Lagerlöf, och det är en stor produktion med enorma studiobyggen. Hemmet-manuset skrev jag med regissören Mattias J Skoglund, och det var en mycket intimare produktion, där stora delar av teamet och skådespelarna bodde i huset som också var inspelningsplatsen. Jag hoppas att folk ska gilla dem. Hemmet fick otrolig respons på SXSW-festivalen i våras, så något verkar vi ha lyckats med.
Vilka författare har inspirerat dig lite extra under åren? Är det andra skräckförfattare eller kommer inspirationen från oväntade håll?
– Självklart är Stephen Kings sjuttio- och åttiotalsklassiker en del av mitt DNA, men jag läser mycket i alla genrer. Inspiration kan ju komma lite varstans ifrån. Jag har tänkt mycket på Elizabeth Hand och Megan Abbott när jag skrivit denna.
Läser du någon bok just nu? Om så är fallet – vilka bok är det och vad tycker du om den såhär långt?
– Vet du, jag läser Paul Austers New York-trilogi just nu. Det är ju sjukt att jag inte gjort det förut! Och jag är redan uppslukad.
Som nämnt i inledningen av denna text har vi på Science Fiction-Bokhandeln glädjen att välkomna Mats för signering i två av våra butiker.
Linköping – Lördag 24 maj // 12.00-13.30
Stockholm – Fredag den 30 maj // 17.00-18.30
Musan, och flera av hans tidigare böcker, kommer självklart att finnas till försäljning under dessa signeringar. Välkommen!