The Steel Remains

Publicerad: Fredag, 1 augusti 2008, Skribent: Gunilla Jonsson

Richard Morgan hör till det fåtal författare inom ”våra” genrer som har getts ut på svenska. Hans Altered Carbon kom härom året under titeln 7-11 grader Celsius och Market Forces heter på svenska Marknadskrafter. Båda är actionfyllda science fiction-romaner som använder bitar ur genrens legolåda på ett uppfinningsrikt sätt. Med tanke på att Market Forces gränsar mot thrillern och bara utspelar sig några få år in i framtiden, hade i alla fall jag gissat att han skulle börja skriva renodlade thrillers. Men han överraskade med en fantasyroman, och dessutom en som jag tycker riktigt bra om!

Helt oväntat var det kanske inte. Redan 2003 sa Morgan i en intervju på hemsidan http://www.saxonbullock.com att han jobbade på ”revisionist sword and sorcery epic”. Jag vet inte riktigt vad han menade med det (eller om han ens syftade på trilogin som han har påbörjat i år). Visst innehåller The Steel Remains en del för genren ovanliga inslag, framför allt bögsex, trafficking och en skeptisk hållning till allt vad religion heter. Men någon oortodox roman som utmanar genrens grundvalar är det inte. Snarast passar den ganska bra in i den senaste vågen av mörk och skitig fantasy från till exempel Joe Abercrombie och R Scott Bakker.

Jag associerar till Robert E Howards Conan när jag börjar läsa om Ringil, som kommer undan med att vara öppet homosexuell bara genom att vara en krigshjälte från en känd familj. Han dras endast motvilligt in i handlingen, när hans mor avkräver honom en tjänst. Han är (precis som de flesta antagonisterna från Morgans sf-romaner) en alldeles oerhört tuff soldat och skicklig svärdsman, men vägrar att inordna sig i några strukturer. Han har (precis som Conan) en ganska förutsägbar moralisk kompass, men också en pragmatisk syn på kniviga situationer.

Världen som målas upp för oss är extremt homofob och osympatisk. Bögar avrättas medelst rådbråkning (något som har fått vår hjälte att begå ett fruktansvärt brott i det förflutna). Familjer på obestånd tvingas sälja sina döttrar som sexslavar. Tidigare någorlunda hederliga handelshus har sedan skuldslaveri blev en stor affär förvandlats till rena brottssyndikat. Ringil börjar undersöka vad som har hänt en släkting som sålts i slaveri, och dras in i något ännu större och värre.

Så långt känns det riktigt nydanande. Världen är fräsch och rolig. Den har en trovärdig historia och man känner att den förändras och är på väg någonstans. Kriget har korrumperat samhället. Ett tidigare inflytelserikt folkslag har försvunnit. Religiösa potentater vädrar morgonluft. Vi presenteras också för två ytterligare antagonister, gamla stridskamrater till Ringil, som dras in i handlingen.

Därifrån vidgas historien. Ett mystiskt folkslag (gudar? demoner? bara väldigt mäktiga varelser?) kliver in på scenen. De kan hantera krafter från en magisk dimension och utgör uppenbarligen ett allvarligt hot mot människornas värld. Riktigt vad som pågår och varför får resten av serien utvisa. Morgan har behållit sin förtjusning för detektivliknande inslag från sf-romanerna. Vi ges en bestämd känsla av att överraskningar väntar i framtiden och att allt inte riktigt är som det verkar.

Morgan lånade mycket av textrytmen i sina sf-romaner från hårdkokta 30-talsdeckare. Här heter inspirationskällorna snarare Howard och Moorcock, något som ger en mindre distinkt rytm åt texten. Ibland stannar den upp. Ibland tar den en oväntad omväg. Men det stör inte mig. Det ger snarast en tydlig fantasykänsla. Våldet är välskrivet och personskildringen håller hög klass. Ett bra läs!


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev