Nordiska väsen - Nils Hinze om arbetet med rollspelet

Publicerad: Måndag, 10 augusti 2020, Skribent: Nils Hinze

Johan Egerkrans konstbok Nordiska väsen har blivit ett rollspel. Vi bad speldesignern Nils Hinze berätta om arbetet med spelet. Så här säger han om hur Johans vision av väsen satte avtryck i spelet:

Jag tycker Johan lyckas göra varje väsen som han illustrerar till en egen person — hans bäckahäst har en hel historia i sin blick, det är lätt att fantisera om vad hans vättar och älvor har för sig för hyss och hans myling får mig att rysa. Johans bilder ger varelserna liv och gör dem tredimensionella. Och det är också vad jag försökt göra i texten — att få spelets ”monster” att vara något mer än monster. De har egna agendor, hopp och drömmar, och kan ligga gärna vara offer för illgärningar och behöva räddas, som att vara den som rollpersonerna måste fördriva.

Självklart har Johans bok varit grunden när jag skrev spelet, men jag har också läst en mängd böcker om väsen och plöjt texter om svensk mytologi på internet. Under arbetets gång har Johan tittat på utkast av spelet och gett feedback.

Berättelser om väsen finns i hela Norden, med lokala variationer, där samma typ av varelse får olika namn och egenskaper, beroende på var man befinner sig någonstans. Väsen har genom historien fått symbolisera det okända och farliga, men också det hoppfulla och magiska. De står för drömmarna om ett bättre liv— att få en spann guld av trollen, men också för de faror som lurar i mörkret och skogarna — bäckahästen som lurar barnen ner i tjärnen.

Rollspelet Nordiska Väsen är en kärleksförklaring till alla små orter som är spridda över Norden och deras olikheter och historia med myter och berättelser. Var man än befinner sig i Sverige kan man gå tillbaka ett par generationer och hitta fantastiska idéer till mysterium. Till exempel är mysteriet Nattsuggan — som finns i mysterie-samlingen ”En grym hemlighet” — ett resultat av att jag intresserade mig för ”synden i Mölle”; badhotellet som drog mängder av turister från norra Europa, eftersom man tillät män och kvinnor att vistas på samma strand samtidigt.

Nordiska Väsen passar bäst för spelgrupper som föredrar en spännande berättelse före en taktiskt strid eller optimering av rollpersonerna. Jag tror alla som gillar lite lagom skräck, rollpersoner med spännande bakgrund och att lösa mysterier kommer att gilla Nordiska Väsen.

Väsen kan spelas både som fristående mysterier och kortare kampanjer. Grunden i alla bra kampanjer är tydliga och starka konflikter. Där behöver man hitta väsen som kan driva egna agendor över tid — kanske en varulv som genom magiska ritualer vill omvandla människor till varulvar, en lindorm som söker det gyllene ägget ur vilket alla lindormars moder skall födas för att lägga världen under sig, en havsfru som vill hämnas på en hel stad och planerar att låta havet sluka den eller jättar som mördas av människor med synen och ber rollpersoner om hjälp. Jag tror också att man kan låta delar av kampanjen utspela sig i Upsala (där man har sin bas), där man ska förhålla sig till konkurrenter och misstänksamma journalister, samtidigt som man bygger sitt högkvarter. Väsen kommer att lägga sig i rollpersonernas privatliv och vända dem mot varandra.

Nils Hinze

Johan Egerkrans pratar ingående om sin del av arbetet med spelet i Normans podd The Folklore Podcast. Lyssna på den här!

 


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev