Hem till Pyrisamfundet

Publicerad: Tisdag, 16 juni 2020, Skribent: Tomas Härenstam

Historien om Mutant: Hindenburg

Rollspelet Mutant  har genomgått många inkarnationer. Den senaste heter Hindenburg och har producerats av Fria Ligan, som också ligger bakom Mutant År Noll. Tomas Härenstam från Fria Ligan berättar om arbetet med spelet.

Rollspelet Mutant: Hindenburg började som ett tankeexperiment - vad skulle hända i Pyrisamfundet efter finalen på den episka kampanjen Undergångens arvtagare? Jag spelade den själv två gånger under 00-talet, och funderade ofta på vad som komma skulle. Mina kampanjer slutade båda med att kejsar Thorulf Skarprättare tvingades avgå, vilket öppnade för stora förändringar i Pyrisamfundet.
När vi sedan i mitten av 10-talet skapade vår egen utgåva av Mutant, År Noll, gick vi i stället i andra riktningen och förlade spelet flera hundra år tidigare än original-Mutant och Undergångens arvtagare. Vi kände att den ganska civiliserade postapokalyps som skildrades i dessa spel var grundligt utforskad, medan vi hade saknat ett vildare gryningsland med farliga expeditioner i Zonen, utan att städer och länder existerade.
Ändå släppte vi inte helt tankarna på Pyrisamfundet. Redan tidigt 2015 började jag klura på ett spel placerad några årtionden efter Undergångens arvtagare och kejsarens fall. Jag inspirerades av verkliga revolutioner, till exempel den i Iran 1979 men också Eritrea 1991, och hur dessa revolter hade de bästa intentioner från början men till slut slog över i ett nytt tyranni som blev väl så hemskt som det som fanns innan.
En annan stark inspirationskälla var den tecknade serien Grandville av Bryan Talbot, som utspelar sig i ett alternativt fin de siècle-liknande Paris befolkat av antropomorfiska djur.
När jag fick syn på serietecknaren Lars Krantz fantastiska lineart i Den svarta jorden kände jag att hans stil skulle funka perfekt till Mutant: Hindenburg, och det visade sig verkligen stämma! Han hoppade på projektet direkt, och hans första bilder satte verkligen stilen och bidrog mycket till att ge spelet sin ton och känsla.
Mutant: Hindenburg gick i motsatt riktning från Mutant: År Noll - i stället för zonexpeditioner och en brutal postapokalyps omfamnar Mutant: Hindenburg det moderna och urbana. Settingen utspelar sig visserligen efter katastrofen men genren kan egentligen inte kallas postapokalyps längre, utan snarare en bisarr alternativhistoria. Lars Krantz illustrationer fångade verkligen humorn som vi ville ha i spelet - svart, skruvad och absurd.
Jag ville ha ett starkt fokus på just staden Hindenburg, och inspirerad av det gamla rollspelet Gangbusters från TSR ville jag zooma in ännu mer, på några enskilda kvarter i staden som blir rollpersonernas hem och som spelarna verkligen kan lära känna i detalj. Vi anlitade Thomas “Muterad Mungo” Löfving att skriva settingtexterna om Hindenburg och “kvarteret Hydran” som det kom att kallas. Thomas har skrivit mycket frilansmaterial till Mutant tidigare, exempelvis Ulvriket - Den längsta marschen och delar av både Mutant: Maskinarium och Mutant: Elysium, så vi visste att det skulle bli bra kvalitet.
En kul grej var att vi kunde binda ihop alla tidigare utgåvor av Mutant - originalet från 1984, Undergångens arvtagare, samt År Noll och dess expansioner - och fläta samman trådar från alla dessa i Mutant: Hindenburg. Vi bestämde också tidigt att ge Mutant: Hindenburg en episk kampanj (om än inte lika omfångsrik som Undergångens arvtagare), som spinner vidare på det gamla och tar det i en ny och oväntad riktning. Den kampanjen kommer att släppas senare, under titeln Gryningens beskyddare.
Tyvärr hamnade Mutant: Hindenburg på sparlåga under några år, då flera stora internationella spelprojekt hade högre prioritet. En liten nackdel med Mutant: Hindenburg var att det inte enkelt kunde översättas och ges ut på engelska, då spelarna helst bör ha lite förkunskap om de äldre svenska utgåvorna av spelet. På den internationella marknaden, som saknade förkunskaper om Mutant, behövde vi fokusera på Mutant: Year Zero och dess expansioner.
Till slut kom vi dock loss med projektet igen. Det sammanföll med sammanslagningen av Fria Ligan och Järnringen, vilket gav ny energi till projektet. Mattias Johnsson Haake, huvudförfattaren till Undergångens arvtagare, kopplades in och kryddade grundbokens texter med sin särskilda humor och skrivstil. Detta nya “dream team” med skribenter från flera tidigare utgåvor av Mutant kunde nu samarbeta och äntligen färdigställa Mutant: Hindenburg.

Mycket nöje!
Tomas Härenstam

Bild: Lars Krantz

 


Kommentarer

Nyhetsbrev