Explorer's Guide to Wildemount

Publicerad: Tisdag, 17 mars 2020, Skribent: Daniel

Critical Role är inte helt okänt. De strömmade rollspelsmötena stödjer sig sedan tidigare mot en gazetteer - en översikt av bakgrunden - i form av Tal’Dorei Campaign Setting. Den skrev Matt Mercer i samarbete med Green Ronin. Nya Explorer’s Guide to Wildemount är emellertid en helt och fullt officiell spelvärld från Wizards of the Coast, som nu träder in jämte Forgotten Realms och andra etablerade miljöer i D&D:s multiversum.

Här behandlas som titeln antyder kontinenten Wildemount i världen Exandria. Den består av fyra större regioner som gås igenom ganska grundligt. Vissa platser är väldigt välbekanta från CR, andra har omtalats i förbigående under berättelsens gång. En stor fyrfärgskarta sitter invikt mot slutet av boken, så det ska vara möjligt att tapetsera väggen i spelrummet med landskapets berg och dalar. Därtill ingår ett ganska tjockt kapitel med fyra kortäventyr som kastar protagonisterna rakt in i dramat.

Utöver alla platser och personer i Wildemount innehåller boken förstås en mängd miljöspecifika bakgrundsdetaljer, nya underklasser att personifiera hjältarna med, samt förstås en räcka besvärjelser, magiska föremål och monster. Särskilt för just Wildemount är den entropiskt färgade tidsmagin Dunamancy, som tillåter spelarna att utföra hyss med tid och rum, samt en typ av slumrande artefakter som finns kvar från de många krigen: Vestiges of Divergence. Dessa är mycket kraftfulla föremål som kan väckas upp ur sin dvala genom kontakt med sin bärare, och både färgas av och i sin tur influera ägaren, så att de över tid väcks till allt större potential och i slutänden har möjlighet att nå ett slags kraftfullt zenit där de kan tävla med de allra mäktigaste konstföremålen i universum.

Som vanligt när en ny rackarunge dyker upp i kvarteret så har Wildemount mötts av vissa kontroverser. Somliga undrar var gamla godingar som Dragonlance, Planescape och Dark Sun är. Andra vill ha mer “crunch”, som nya spelbara klasser och mer magi. Mercer har snabbt och ödmjukt bemött kritiken med att han är glad över möjligheten att få ut material som aldrig ens antytts i de strömmade avsnitten, att han också väntar på klassikerna, och att Wildemount inte ställer sig i vägen för någon av dem. Internet verkar mangrant ha förlåtit honom.

Många har intresse bara av att läsa mer om bakgrunden till CR. Den som inte tänkt sig att själv kanske köra en kampanj just i den här världen har ändå en hel del inspiration att hämta mellan bokens pärmar. Den är skriven för att passa både nybörjare och luttrade rollspelare. Men den som vill vandra i samma landskap som de strömmade avsnitten finner förstås massor av matnyttigt att ställa i hjältarnas väg. Kanske har de också möjlighet att råka på Mighty Nein?


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev