Alien RPG

Publicerad: Onsdag, 11 december 2019, Skribent: Gunilla

Det är mycket skräck på rollspelshyllan den här hösten. Efter Chock - åter från graven kommer nu Alien RPG. Det är precis vad det låter som - xenomorfskräck i slutna utrymmen på skitiga fraktskepp och installationer i yttre rymden. Två spelstilar ges, en anpassad för korta scenarion med mycket skräck och en för längre kampanjspel, med mer utforskande och undersökning. Spelet är skrivet på engelska, men av svenskar på Fria Ligan, som också står bakom Mutant År Noll och Svärdets sång.

Vi frågade Nils Karlén och Tomas Härenstam på Fria Ligan vad de vill lyfta fram som speciellt i Alien.

Stressen och Stay frosty
- Stressen är det som är unikt för det här spelet, säger Nils. Vi ville behålla mycket av spelsystemet från våra andra spel, men föra in någon ny grej som kändes Alien. Det blev stressen. En nyckelfras från filmen Aliens är Stay frosty. Ju mer stressad man blir, desto bättre blir man, tills man helt tappar kontrollen. Det är en mekanism vi har testat väldigt mycket. Det visar sig att paniken smittar. Det blir väldigt roliga kaskadeffekter.
- Vi klurade på hur man skulle bli av med stressen unden spelets gång, inflikar Tomas. Man återhämtar sig och sänker stressen på olika sätt. Det är nog den del vi har speltestat mest.

Agendor
- Alla rollpersonerna har egna hemliga agendor, säger Tomas. För att det inte ska bli svårspelat är din agenda uppdelad i tre delar. Den eskalerar under scenariots gång och i del tre ska allt verkligen gå loss.

Stealth och ping!
- Det är ju något alla minns från Aliens: rörelsedetektorn och pinget. En viktig del av spelet är stealth, säger Nils. Man har kartor, som över ett skepp, och när man utforskar dem går man runt med sin rörelsedetektor och lägger ut ”pingbrickor” på kartan.
- Lite av ett brädspelselement, säger Tomas.

Och xenomorferna då?
- Där har vi lånat en mekanism från vårt fantasyspel Svärdets sång som gör att de inte beter sig på samma sätt hela tiden.Det gör aliens farliga och svårberäknade.
- Vissa attacker blir instakill. Det blir oväntade effekter.
- Men man kan ju inte ha xenomorfer jämt. Det är extra viktigt i kampanjspel att variera. Cinematic play, one offs, är ren skräck. Kampanjspel är ett bredare rymdspel, säger Tomas.


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev