Intervju med Sara Bergmark Elfgren om nya boken Ö
Copyright/fotograf: Anna Dvrnik
Sara Bergmark Elfgren blev snabbt ett namn att räkna med efter Engelsforstriologin som hon skrev tillsammans med Mats Strandberg. Sedan dess har hon fortsatt skicka ut riktigt bra böcker, både ensam och med andra. Nu är hon återigen aktuell på våra nyhetshyllor med romanen Ö, som hon dessutom kommer signera i Stockholmsbutiken den 16 september, Malmöbutiken den 10 oktober och Göteborgsbutiken den 11 oktober.
I samband med det släppet fick vi möjlighet att ställa några frågor till henne. Håll till godo!
Grattis till släppet! Hur är känslan nu när Ö är släppt?
Det känns spännande, roligt och nervöst! Framför allt ser jag fram emot att träffa läsare. Signeringarna på Science fiction-bokhandeln brukar alltid vara en höjdpunkt.
Du har gett ut en hel del böcker tidigare, känns det annorlunda nu jämfört med senaste gången?
Ingen utgivning är den andra riktigt lik, men den här gången har nästan tre år gått sedan min senaste roman (Grim) kom ut. Det är den längsta tid som gått utan att jag har "släppt" något verk (i något medium) ända sedan min debut med Cirkeln 2011. Förut har det gått max ett år mellan verk. Så det känns nästan lite overkligt. Har tillbringat så mycket tid bakom skrivbordet de senaste åren.
Vad är det för slags läsning som läsarna kan förvänta sig om de plockar upp Ö?
En psykologisk spänningsroman med gotisk stämning. Starka känslor, en komplicerad vänskap mellan två kvinnor, ett mörkt hot som vibrerar under en välpolerad yta. Och en annalkande storm ...
Vad jag förstår kommer din nya roman Ö utspela sig i svensk skärgårdsmiljö. Hur kommer det sig att du valde just en sådan miljö? Vad är din relation till skärgården?
Jag är uppvuxen i Stockholm och har tillbringat varje sommar i Stockholms skärgård. Det är en speciell miljö som jag har ett starkt band till. Jag har alltid varit fascinerad av öar, och det är en effektiv spelplats för en dramatisk historia. Ön spelar också en särskild roll i huvudpersonen och hennes systers liv.
Du har tidigare sagt att du skriver "diskbänksfantasy" (vilket förövrigt är ett OTROLIGT bra ord) - vad är dragningen i det? Är det något som även finns i ö? Och är diskbänksfantasy något som fortsätter locka?
Tack, det var Mats och jag som myntade det under Engelsforsåren. Nu finns det inga direkt övernaturliga element i Ö, utan det handlar mer om psykologisk skräck och spänning, men jag jobbar enligt samma princip som i de flesta av mina andra projekt. Jag tar en mer eller mindre skruvad premiss - en tonårstjej märker att hennes skola är hemsökt (Norra Latin), en tonårskille börjar drömma intensivt om sin pappas döde bästis (Grim), en Lidingökvinna med kronofogden flåsande i nacken hittar en väska med nedgrävda kontanter (teveserien Deg) - och så försöker jag behandla konsekvenserna med psykologisk realism.
Du jobbar en hel del i lite olika format: skrivet, ljud, för TV och rörligt. Det är tv-spelsmanus och tecknade serier. Nu är du dessutom aktuell för scen igen med librettot till Herr Arnes penningar på Folkoperan i Stockholm. Hur är det att skriva i den sådana olika format? Föredrar du något över det andra? Varför?
Jag tycker det är fantastiskt inspirerande att arbeta med andra och jag har lärt mig mycket på det. Det ideala för mig är ett växelbruk där jag kan varva samarbete med ensamarbete. Det har varit underbart att jobba med Herr Arne-kompositören Peter Nordahl och dessutom har jag blivit god vän med honom och hans familj. En annan vän som jag jobbat med nyligen är Johan Egerkrans. Vi har umgåtts privat i flera år, men det är första gången vi "gör en bok" tillsammans. Julstjärnan kommer senare i september, så det blir minst sagt en intensiv månad för mig med två boksläpp och operapremiär.
Generellt har jag märkt att jag har svårt att driva flera projekt på egen hand, utan det är bäst att ha ett åt gången på den fronten. Nu försöker jag också att ta det lite lugnare i den mån jag kan och inte dra igång för mycket samtidigt. Men det handlar om att förtjäna sitt levebröd också. Jag har ju privilegiet att skriva på heltid.
Det är väl viktigt att unna sig själv att njuta lite av att kunna landa när något är klart, men samtidigt är man ju också nyfiken på vad som händer härnäst? Har du redan något nytt på gång? Eller är du sugen på någon särskild riktning?
Det jag jobbar med just nu är ett ljudprojekt, mer än så kan jag inte säga för tillfället. Sedan har jag så sakteliga börjat skissa på två romaner till - en med unga och en med vuxna huvudpersoner. Den förstnämnda utspelar sig i samma universum som Grim och Norra Latin och den andra är en psykologisk spänningsroman i samma anda som Ö.