Warhammer Quest Cursed City

Publicerad: Tisdag, 26 april 2022, Skribent: Ola Kronberg

Äntligen är WARHAMMER QUEST CURSED CITY tillbaka! Ursprungligen släpptes det i april 2021. På grund av olika orsaker, främst brexit, så släppes bara ett begränsat antal. Dessa få såldes slut snabbt och vi fick höra att det troligen inte skulle ges ut igen. Detta var till stor besvikelse för många, eftersom Warhammer Quest är en populär serie av spel från Games Workshop.

Det första Warhammer Quest släpptes redan 1995 och var till stor del en vidareutveckling av det populära Hero Quest. Spelet var ett typiskt Dungeon Crawl där spelare tillsammans slåss mot onska. Spelet blev snart en klassiker. 18 år senare släppes ett nytt spel i serien, denna gång med namnet Warhammer Quest Silver Tower, vilket var en vidareutveckling av det första, med många element som lever kvar än idag. Bara ett år senare släpptes Warhammer Quest Shadows over Hammerhall, vilket inte var ett fullt co-op spel utan krävde att en spelare fungerade som en spelldare. 2018 kom Warhammer Quest Blackstone Fortress. Till skillnad från de tidigare spelen utspelade sig detta i Warhammer 40 000-världen.

I Cursed City är vi tillbaka i Warhammers fantasyvärld i Age of Sigmar. Det utspelar sig i staden Ulfenkarn i det mörka dödsriket Shyish. Staden styrs av den onda vampyren Radukar. Invånarna i staden lever i ständig fruktan för Radukar och hans odöda arméer. Till staden kommer en grupp av fyra (av totalt åtta valbara) hjältar som tillsammans ska befria staden från denna ondskefulla tyrann.

Att besegra Radukar är dock inte något man gör enkelt. Förutom att göra hjältarna bättre så de har någon chans att överleva måste spelarna se till att invånarnas fruktan inte stiger för högt. Dessutom måste man också stoppa Radukars onda inflytande från att bli för stort. Till råga på det så måste man besegra Radukars olika hantlangare i vad som kan liknas i mini-boss-fajter.

Spelet har fyra olika sorters uppdrag. Det mest grundläggande är det som kallas för Hunt. Där rör sig hjältarna runt på olika förbestämda kartor för att döda sammanlagt tio så kallade Champions, detta minskar Radukars inflytande. I Scavenge-uppdrag letar hjältarna realmstones, spelets valuta, som de kan använda för att uppgradera vapen och rustning. Detta läge gör dock inget för att sänka varken fruktan i staden eller Radukars inflytande. I ett deliverance-uppdrag måste hjältarna springa genom en slumpgenererad karta, med en ondskefull och ostoppbar magisk våg av död hack i häl. Förutom att överleva måste de varna lokalbefolkningen att fly. Klarar de det så sänks fruktan i staden, men inflytande ökar. Det sista typen av bana är Decapitation. Här ska hjältarna döda Radukars hejdukar och på så sätt minska Radukars inflytande. Decapitation-uppdragen är progressivt svårare och hjältarna måste ha uppnått vissa erfarenhetsnivåer för att få spela dom. Man får erfarenhet genom att klara olika uppdrag. Så spelet är uppbyggt för att man måste spela de olika spellägena omväxlande.

För er som spelat Blackstone Fortress kommer mycket i hur Cursed City fungerar kännas bekant. Varje hjälte slår fyra tärningar som de kan använda till olika handlingar, gå, hela, attackera osv. Varje hjälte har också flera unika handlingar. Dessutom finns det en gemensam pool av tärningar som kan användas. När en hjälte tar skada får du färre tärningar att använda sig av. Denna mekanik illustrerar på ett elegant sätt hur hjälten skador gör att den inte längre är lika effektiv som tidigare.

Något som är nytt jämfört med Blackstone Fortress är att vid olika tillfällen under uppdrag kan råka ut för små händelser som någon av hjältarna måste ta itu med. Hur de väljer att reagera på dessa händelser, samt vilken hjälte det rör sig om påverkar utfallet.

Spelet är inte jättesvårt att lära sig jämfört med andra liknande Dungeon Crawl-spel. Det som dock är en ganska stor tröskel att komma över för folk som inte är vana vid Games Workshops produkter är att man måste montera ihop både hjältar och monster själv innan man kan börja spela. Figurerna är dock gjorda så att de inte behöver limmas ihop (i teorin åtminstone). Men de måste fortfarande klippas ut ur sina gjutformar. Detta är något som kan skrämma bort vissa spelare. Som sagt är det inte så svårt att lära sig, men det kan vara ett svårt spel att vinna. Det är mycket lätt att fienderna snabbt ger dig mycket skada och helt plötsligt har du betydligt färre tärningar att använda för att göra olika handlingar. Detta leder till att många uppdrag verkligen blir en kamp för överlevnad. Framför allt i deliverance-läget där du hela tiden jagas. Ett annat spännande element i spelet är nattcykeln. För varje runda i spelet rör sig solen längre och längre ner och till slut faller natten. Detta gör att alla monster blir farligare och mer effektiva. Ofta sammanfaller detta med at hjältarna har samlat på sig skada och verkligen måste slåss för sina liv.

Figurerna till spelet är som alltid när det gäller Games Workshop fantastiskt detaljerade och ser väldigt snygga ut, speciellt när de är målade. Övriga komponenter i spelet är också av hög kvalitet. Korten som används i spelet har fantastiska illustrationer och brickorna som utgör den anpassningsbara spelplanen är tjocka och snygga, dessutom mer variationsrika än de från Blackstone. I boxen finns åtta olika hjältar att välja mellan och totalt över 60 olika figurer.

Cursed City kan spelas av en till fyra spelare. Längden på spelet varierar beroende på vilket typ av uppdrag man väljer, men ligger ofta runt 2 timmar.


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev