Star Trek Adventures

Publicerad: Torsdag, 2 november 2017, Skribent: Gunilla

Min spelgrupps resor med USS Copernicus är över. Efter att ha trasslat ut den tilltrasslade tiden i slutet av en mer än tioårig kampanj seglade besättningen vidare mot nya äventyr. Vår spelledare sa att nu fick det vara nog – för eller senare är det dags att pensionera en kampanj. Vi använde oss av Last Unicorn Games rollspel från 90-talet. Det fångade andan i Star Trek på ett bra sätt, med stort fokus på desperata tekniska lösningar och lagom pseudoknasig vetenskap.

Kanske kan någon annan nu ta vid med en ny besättning, när Mophidius släpper Star Trek Adventures baserat på 2d20-systemet (som också används i det nya Conan-spelet). Liksom Last Unicorn Games har Mophidius låtit sig inspireras av interfacen i Star Trek the Next Generation för layouten. Regelboken är snygg och lättläst. Startpunkten för handlingen är år 2371, strax före Star Trek Voyager, men det är lätt att välja ett annat datum för den som så önskar.

Grunden i spelsystemet är scener, som används för att återskapa känslan av tv-serie. Rollpersonerna placeras i en scen där de ställs inför ett problem av något slag: ”vi befinner oss i en krympande rymdbubbla som snart förintar oss”, ”en klingonsk warbird blev just synlig” eller ”science officer K’Plak babblar obegripligt och har börjat omprogrammera skeppsdatorn”. Spelarna använder sig sedan av tasks, ett lösligt begrepp som omfattar alla slags handlande, för att ta sig ur knipan. Till sin hjälp har de Mophidius 2d20-system, där det gäller att slå så lågt som möjligt på två (eller fler) d20, med möjlighet att modifiera händelser med ”metavalutan” Momentum (som hjälper spelarna) och Threat (som används av spelledaren). Det är ett klurigt system, med goda möjligheter att skapa dramatiska scener och oväntade vändningar.

En trevlig detalj i spelet är användandet av bipersoner (supporting characters) som gör det enkelt att spela insticksscener med till exempel ett away team eller i en tillbakablick. De skapas enkeltoch fogas till besättningen, som på det sättet lättare blir en levande rollbesättning.

På det hela taget ett väldigt välgjort spel, och det är på tiden att vi får ett nytt Star Trek-rollspel.


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev