Speltips!

Publicerad: Tisdag, 15 januari 2019, Skribent: Lisa

Gen7 är en ny satsning från Plaid Hat Games, som gjorde populära zombieapokalypsspelet Dead of Winter.  I Gen7 spelar man besättning på ett kolonirymdskepp på en 200-årig resa mot Epsilon Eridani. Gruppen töas precis upp för att göra sitt obligatoriska skift och knappt har de hunnit få i sig kaffet och lyssnat på introduktionen av skeppsdatorn CARE-N innan saker börjar gå fel ombord.

Gen7 är uppbyggt som ett kampanjspel med åtta olika episoder. Till skillnad från många Legacy-spel tar man inte sönder några spelkomponenter och det har ett klart omspelningsvärde.  Det finns ett tydligt narrativ och i varje episod måste gruppen göra val genom omröstning, dessa påverkar både vilka uppgifter som måste lösas och berättelsen i kommande episoder. Olika kort stoppas också in i leken med händelsekort beroende på hur spelare hanterar situationer de ställs inför. Episoderna låser upp nya regler och kort som gör spelet mer utmanande och varierande efter hand.

Det är ett samarbetsspel där alla måste bidra för att skeppet inte ska gå under, men där alla också kan tjäna individuella meritpoäng. Alla spelare har ett antal tärningar som symboliserar kolonister, officerare och robotar som kan sättas på att göra olika handlingar. Dessa kan vara att lösa kriserna som måste åtgärdas så att skeppets olika system inte ska börja gå sönder, eller lösa uppgifterna som hör till episoden, men också att göra uppgifter som bara främjar ens egna meriter. Alla spelare har hand om varsin ”skeppsbarack”, t.ex. robotlabbet, som ger en specialförmåga knuten till den och ett specialintresse att hålla vissa system välfungerande. Så varje runda blir en fråga om vem som prioriterar vad, och om gruppen kommer lyckas göra allt som måste göras. Ovanpå detta har alla spelare ett flertal hemliga mål som de vill uppnå, som ifall de blir uppfyllda kommer ge poäng till att köpa personliga uppgraderingar inför kommande episoder.

För den som har spelat Dead of Winter är flera element igenkännbara, men Gen7 är utan tvekan ett helt eget spel, som dessutom har löst några av problemen hos sin spirituella föregångare. Kampanjmekaniken fungerar bra, berättelsen är spännande och man blir direkt nyfiken på att veta hur det ska gå och vilka konsekvenser ens val fick. Balansen mellan egenintresse för att uppfylla personliga mål och tjäna meritpoäng, och att skydda koloniskeppet är välavvägd och det finns sätt att pressa de andra spelarna till att göra sin del av jobbet. Det enda som drar ner är en något ostrukturerad regelbok.


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev