Keyforge: Call of the Archons

Publicerad: Måndag, 19 november 2018, Skribent: Simon

Keyforge är äntligen här och har definitivt levt upp till förväntningarna. Den legendariske speldesignern Richard Garfield, skapare av bland annat Magic: the Gathering, har nu designat ett spel med slumpmässigt genererade kortlekar. I en värld med medeltida riddare, robotdemoner och rymdvarelserna från Mars Attacks ska två spelare tävla om vem som är den mäktigaste arkonten.

I Keyforge har spelarna varsin kortlek med en unik kortrygg och en slumpad samling kort från tre av spelets för tillfället sju olika fraktioner. Precis som i Magic tar spelarna varannan tur på sig att frammana soldater, kasta besvärjelser och uppgradera sin sida av brädet. Till skillnad från i Magic är spelets enda begränsning att hur många kort som får spelas styrs av vilken fraktion man väljer att använda i början av sin tur. Spelaren får då enbart använda och spela ut kort som matchar den valda fraktionen. En annan skillnad, och kanske den viktigaste, är att spelet inte längre är en strid, utan en slag kapplöpning där det gäller att vara smida nycklar. För att vinna samlar spelare på sig en valuta som kallas för Æmber. När man samlat på sig 6 Æmber måste man "Forge a Key". Första spelaren till tre Keys vinner. Allt detta gör att spelet erbjuder en rolig taktisk upplevelse utan att bli för tung och restriktiv.

För mig är det här ett spel som definierar termen "pick up and play". Allt man behöver är var sin lek och något att använda som tokens. Keyforge är ett perfekt spel att spontant spela på krogen eller ett kafé. Det faktum att du inte får bygga om dina lekar gör att skokartongerna i din garderob, fyllda med kort som aldrig används, blir ett minne blott.  Jag hoppas att spelet blir ännu rikare och roligare med framtida expansioner, men just nu ser jag fram emot min lunchmatch mot kollegan.


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev