Intervju med skaparna av UFO Sweden

Publicerad: Onsdag, 28 december 2022

På juldagen (den 25 december) var det premiär för den svenskproducerade science fiction-filmen UFO Sweden. Bakom projektet ligger är det Norrköpingsbaserade filmkooperativet Crazy Pictures som tidigare skapat Youtube-fenomenet Poesi för fiskar och biolångfilmen Den blomstertid nu kommer. En som varit med sedan starten är Albin Pettersson. Albin tog sig tiden att svara på några frågor gällande kooperativets nya och actionfyllda långfilm.

För läsaren som inte vet – Beskriv är Crazy Pictures
Vi startade 2008 direkt efter gymnasiet och har sen dess jobbat med att göra film i alla dess former i Norrköping. Vi kallar oss för ett filmkollektiv. Och vad är då det? Jo vi tillsammans står för de större rollerna i skapandet av filmen såsom regi, producent, manus, foto, produktionsdesign, effekter, klippning, ljud etc. Sen är vi så klart ett mycket större team som gör filmen tillsammans.

Många läsare känner säkert igen er som kreatörerna bakom Youtube-fenomenet Poesi för fiskar. Hur har detta påverkat er, både som personer och kooperativ?
Poesi för fiskar var vår skola! Vi lekte loss med de kortfilmerna och testade på olika generes. Det gjorde att vi utvecklades som yrkespersoner och som kollektiv. Vi hade redan då målet att göra långfilm, så det tog oss en bra bit på vägen dit. Vi lärde också känna en publik genom kortfilmerna vilket var väldigt roligt!

Er första spelfilm (Den blomstertid nu kommer) hade premiär 2018. Vad var den största skillnaden mellan era tidigare projekt och denna biofilm?
Efter att främst ha gjort humorfilmer på Youtube så är ju Blomstertid en betydligt allvarligare film med en mörkare ton. Vi gillar att kasta oss mellan olika genres och där och då va det den berättelsen vi brann för. Rent produktionsmässigt va det ju ett mycket större projekt. Från att ha filmat kortfilmer på ett par veckor till att film över 100 dagar utspritt på ett helt år.

Vad tog ni med er för erfarenheter från arbetet med Den blomstertid nu kommer?
Vi lärde oss otroligt mycket på alla plan. En stor nyckel till Blomstertids framgång va att vi satte ihop ett otroligt team med en vilja och drivkraft att göra något häftigt tillsammans. Det har varit viktigt att i nya projekt hitta likasinnade med samma mål om att gå den extra milen. Vi fick också en större förståelse för hur hela systemet kring att släppa och sälja in en långfilm fungerar. Alla steg från att en idé till slut ska ut och möta en publik över hela världen. Det är något vi tänkt på redan från början med våra nya projekt.

På juldagen har er helt nya film UFO Sweden premiär. Vad kan publiken förvänta sig?
Till skillnad mot Blomstertid är detta en mycket mer hoppfull film. En varm och spektakulär äventyrsfilm för hela familjen. Vi har velat göra en film där man kan kastas mellan spänning, drama, humor och action likt Spielbergs 80-tals filmer!

Hur föddes idéen till manuset?
Vi kom över en dokumentär som heter ”Ghost Rockets” om den riktiga föreningen UFO-Sverige som utreder oförklarade fenomen. Vi blev otroligt inspirerade över den lilla källarlokalsföreningen som söker svaren på de stora gåtorna. Så vi tog kontakt med dem och efter det började vi fila på den här filmidén. Tänk att få utsätta den här föreningen på ett litet större äventyr än vad de fått vara med om i verkligheten.

Vad anser ni är grundbultarna för att skapa en stark science fiction-film?
Science fiction är så brett. Men för vår del har det handlat mycket om mysteriet. Att bygga en spänning och ett pussel som ska lösas för att hitta fram till svaren. Liksom riktiga UFO-Sverige arbetar med att hitta fakta och bevis på vad som har observerats så har vi försökt bygga vår berättelse utifrån någon typ av ”vetenskap” för att hålla fötterna på jorden genom hela filmen.

Vad har varit den största utmaningen i detta projekt?
Det har varit många stora utmaningar. De allra svåraste vill jag inte gå in på för det spoilar delar av filmen. Första stora utmaningen va såklart att hitta huvudrollsinnehavaren, en 16-årig tjej som med största sannolikhet inte gjort särskilt mycket innan. Vi tog hjälp av Sverige bästa barn och ungdoms-castare Maggie Widstrand och ganska snabbt hittade vi Inez Dahl Torhaug som visade sig va perfekt för rollen både framför och bakom kameran.

En annan stor utmaning ha varit att vi försökt genomföra så mycket som möjligt på riktigt, in camera. Så det är en hel del praktiska effekter. Alltifrån olika typer av bilstunt till att vi har en scen på vattnet som tog veckor att förbereda och slutade i en veckas blöt inspelning. Och så filmens slutscen… men den pratar vi inte om.

Vad är era framtidsplaner?
Vi vill fortsätta att göra film. Vi älskar berättelser som får ta med tittaren på ett äventyr utanför vår gråa vardag. Sen exakt vad det blir för berättelse vet vi inte ännu. Vi har också hittat ett arbetssätt som vi gillar, sitta i Norrköping med stor frihet att lägga upp produktionen på vårt sätt och styra alla spakar från början till slut. En otrolig frihet som ger en väldig skaparlust!

Vilka råd skulle ni skicka med till personer som önskar arbeta med film och video?
Det är svårt att göra film själv. Hitta likasinnade som är villiga att satsa lika mycket som du, gärna med olika inriktningar så att ni kan komplettera varandra.

Och du kommer inte långt med att bara prata om vad du vill göra. Du måste ut och filma för det är där du lär dig och får större förståelse för hela processen. En idé och ett manus är bara början på en film, det är så mycket mer som ska till för att till slut bli en bra film. Och med dagens teknik så behöver det inte kosta särskilt mycket. Ta hjälp av den teknik du har tillgång till, sen är det bara ut och filma!!


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev