Eberron är tillbaka!

Publicerad: Tisdag, 19 november 2019, Skribent: Gunilla

Eberron föddes 2004, när Wizards of the Coast utlyste en tävling för att skapa en ny kampanjvärld till Dungeons & Dragons. Vinnaren hette Keith Baker. Hans Eberron skilde sig på många sätt från Greyhawk och Forgotten Realms, de två kampanjvärldar som fram till dess varit mest dominerande.

Eberron är en efterkrigsvärld med drag av steampunk. Praktisk magi på låg nivå bistår med gatubelysning, spårvägstransporter och annat nyttigt som ger en obstämbar känsla av sent 1800-tal. Storvulna besvärjelser som omstöper världen och mäktiga besvärjare är mer sällsynt. Till skillnad från i Ed Greenwoods Forgotten Realms finns här inga gudarnas utvalda som intrigerar på hög nivå. Gudarna lägger sig inte i de dödligas förehavanden.  I gengäld vävs många dolska intriger av ljusskygga grupper och individer.

Världen har för inte så länge sedan genomlevt ett förödande krig. Ruinerna efter katastrofen finns överallt, liksom traumatiserade överlevande. De tydligaste spåren efter kriget är Warforged - levande vapen som har problem att anpassa sig till det civila livet - och Mournlands – krigshärjade områden där levande besvärjelser sprider skräck. En annan unik företeelse är De drakmärkta, mäktiga handelshus som kontrollerar mycket av världens ekonomi. Drakmärkena, som har gett husen deras namn, har också en betydelse för hur magi används i Eberron.

När Keith Baker skapade Eberron ville han ge möjlighet att berätta en annan slags historier än vad som varit vanligt i Dungeons & Dragons. Han lät sig inspireras av hårdkokta noirdeckare och agentromaner. Världen passar bra för lite ”modernare”, hårdkokta historier med drag av spionthriller, även om det också ges utrymme för mer traditionella fantasyäventyr.

Nu har Eberron äntligen anpassats till femte utgåvan av Dungeons & Dragons. Eberron – Rising from the Last War är en bok på mer än 300 sidor. En vacker, utvikbar karta över världen medföljer boken.

Redan vid en snabb genombläddring tycker jag att Eberron tycks passa ovanligt väl till femte utgåvans regler. Rollpersonerna kan enkelt fogas in i roller som agenter för de Drakmärkta husen, eller andra organisationer. Ett stort avsnitt avhandlar ”arbetsgivare” (patrons) som kan användas för att lätt skapa äventyr. Storstaden Sharn och världen beskrivs förstås. Klassen ”artificer”, som från början var specifik för Eberron, finns också med.

Jag tycker att den här beskrivningen av världen har plockat upp idéer från ”stadsfantasy” och ”agentfantasy”, alltifrån Scott Lynchs böcker till Brent Weeks och modernare skojarfantasy, på ett bra sätt. Fokus ligger ännu mer än tidigare på konspiratoriska intriger som gärna slutar i dueller på tågtak eller flygande skepp. Mycket bra!

 


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev