Twilight Imperium

Publicerad: Torsdag, 16 november 2017, Skribent: Daniel

Första utgåvan av Twilight Imperium kom 1997, och har sedan dess etablerat sig som något av en Limousin inom genren 4x-spel - "eXplore, eXpand, eXploit, and eXterminate", alltså ett majestätiskt civilisationsbyggarspel med krig och forskning. Likt den pråliga bilen är det här också ett STORT spel. Stort perspektiv, stor låda, stor speltid. Låt det inte avskräcka! Tvärtom är omfånget en del av själva kvaliteten, då få andra titlar kan skryta med samma bredd i möjligheterna eller samma djup i upplevelsen. Det går att vinna på många olika sätt: genom att trycka på sitt eget lags specialegenskaper, genom hemliga vinstmål, genom att kriga ned sina grannar, genom att forska sig till toppen, genom politiska manövrer - allt med synergieffekter till slutsegern.

I Twilight Imperium bygger du ett unikt spelbräde varje gång genom att slumpa ut sexkantiga brickor som representerar olika stjärnsystem och rymdfenomen. Spelarna väljer mellan sjutton olika rymdfarande grupperingar, som har olika unika fördelar - somliga är duktigast på att forska, andra specialiserar sig på planetär landstigning eller att assimilera befolkningen på världar de erövrar. I strategifasen varje runda väljer spelarna varsitt strategikort som dels påverkar i vilken turordning spelarna agerar och dels ger deras lag en särskild inriktning. Ledarkortet tillåter den spelaren att agera först, och ger ett flertal gratishandlingar för exempelvis truppförflyttning och att utnyttja särskilda förmågor. Politikkortet bygger upp för kommande runda genom att ge spelaren förtur till kommande strategikortsval, samt fler handlingskort denna runda (nej, det blir inte längre automatiska segerpoäng bara genom att välja politikkortet). Strategikortet ger handelsvaror och möjlighet att låta andra spelare dra nytta av den galaktiska marknaden. Med mera. En viktig fas är förstås då rymdflottor flyttas, strider utkämpas och tekniska uppgraderingar implementeras. I många storstrategiska spel kan den här biten vara det enda viktiga som händer, men Twilight Imperium har fler rundor som påverkar varandra. I agenda- och statusrundan, till exempel, kan varje spelare uppnå ett öppet segerobjektiv och ett hemligt, personligt. Båda bidrar till segerpoängen. Efter att det centrala solsystemet Mecatol Rex erövrats kommer spelarna också kunna rösta på allmänna lagar, som är till fördel för vissa spelare men inte för alla. Handel, utbyten och olika former av pakter sluts också bäst här.

Den nya, fjärde utgåvan lägger fokus på interaktionen mellan spelarna och strömlinjeformar spelupplevelsen. Mycket av det nya från tredje utgåvan kommer sig av att expansionerna på det stora hela slagits ihop med grundlådan, men också att en hel del onödiga extraregler plockats bort. Ledare och politiska representanter finns inte med, chocktrupper och jonstormar har plockats bort. Olika slags planetära byggnader och mekaniserade enheter är inte heller med. Artefakter, avlägsna stjärnor, legoknektar, lokala uppror, rymdgruvor och andra tilläggsregler har heller inte förts över från expansionerna - allt för att ge den tjocka grundlådan så mycket enhetlighet och spelvänlighet som möjligt. Det är fortfarande samma spel och upplevs som Twilight Imperium, men har skrivits om från grunden i många detaljer (exempelvis de ganska viktiga strategikorten), vilket kännbart påverkar spelflödet. Den som vill studera de exakta skillnaderna kan titta i regelböckerna, som finns tillgängliga som pdf på Fantasy Flights hemsida här och här. Som FFG brukar göra har de delat upp reglerna i en inlärningshandbok, som pedagogiskt går igenom hur att spela steg för steg, och en regelreferens, där olika stycken och paragrafer behandlar enskilda regelmoment för sig och i detalj.

Det här är episk space opera så som den bör vara, med hundratals plastfigurer, mängder av terrängbrickor, fler marker än du trodde att du behövde, och enorm variation i hur olika partier utvecklar sig. I skrivande stund får fjärde utgåvan stående ovationer och mycket höga betyg på ledande brädspelssajter. Med det i bakhuvudet, och fina minnen av hårresande täta partier i tredje utgåvan, skulle jag våga hävda att en rejäl dusör av Twilight Imperium borde finnas med på varje gamers bucket list.

Daniel


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev