Shadespire

Publicerad: Måndag, 13 november 2017, Skribent: David

Games Workshop har gjort mycket rätt det senaste året jämfört med tidigare. Börjat ha en dialog med spelare via sociala nätverk, släppa prisvärda Start Collecting!-askar och lyssna på feedback från spelturneringar och modifiera spelbalansen i Age of Sigmar via General's Handbook 2017.

Nu flexar de musklerna och har gett ut ett spel som särskiljer sig på flera punkter från det mesta de gett ut de senaste 20 åren. I Shadespire har varje spelare ett litet gäng figurer som ska slåss mot andra spelares figurer, samt två kortlekar. Den ena kortleken innehåller minst 20 kort och består av olika specialförmågor du kan ge figurerna, eller specialhändelser du kan krydda med. Den andra leken är alltid exakt 12 kort när spelet startar och innehåller mål du ska uppnå för att få poäng. Av poängen, som du även får av att klubba ner motståndarens figurer, kan du betala för att lägga fler kort, och flest poäng på slutet vinner. Det är förvånandsvärt snabbspelat och skoningslöst, och lättillgängligt för att vara ett spel från Games Workshop.

Du behöver inte köpa fler figurer än de du spelar med från start. Du kan inte ens utöka antalet figurer i ditt lilla krigargäng utan spelar med dem du har från start. Du kan och förväntas däremot bygga dina egna lekar så att de passar dig och din spelstil bäst. Spelar du med skelettkrigarna som är många men individuellt svaga? Blanda in några extra kort som gör att du kan ta enkla poäng bara genom att stå på rätt ställen på spelplanen. Spelar du med de tåliga och starka, men fåtaliga, Stormcast Eternals? Blanda in några kort som gör att de lättare kan slå ut flera fiendefigurer samtidigt. Och så vidare. Att fippla med spelkorten är en stor del av spelet och gör att två spelare som spelar med samma figurer kan spela på väldigt olika sätt beroende på vilka kort de lägger tyngdpunkten vid.

I startasken finns alla regler och tillbehör för att kunna spela, plus elitsoldaterna Steelheart's Champions och de blodtörstiga Garrek's Reavers. Sedan kan du köpa de vildsina Ironskull's Boyz och Sepulchral Guard om du vill spela med några andra figurer istället, och pröva på hur det är att vara arga orcer eller en odödliga men veka skelettkrigare.

Spelet rekommenderas. Det är snabbspelat med sin speltid på runt en halvtimme, det är roligt att bygga sina lekar och figurerna är fina. Dessutom känns det, med Games Workshop-mått mätt, relativt billigt då du är redo efter att ha köpt en spelask med figurer för drygt 200 kronor.

Glöm inte att slänga en blick på Games Workshops nästa stora spelsläpp också. Det är Necromunda, och släpps 24 november. Kan förbokas redan nu.

David


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev