Rollspelsnyheter

Publicerad: Torsdag, 12 juli 2018, Skribent: Daniel

Vi har fått påfyllning i rollspelshyllan med ett par intressanta nyheter.

The Fall of Delta Green är en maffig bok av Kenneth Hite, som tolkar över Delta Green (alltså, motsvarigheten till X-Files i Cthulhu-mythos) till Gumshoe-systemet (Trail of Cthulhu, med flera). Allt utspelar sig kring tiden då byrån stängs ned, 1970. Som baksidan säger kan man här bland annat jaga djupingar i Atlanten, sätta P för farliga konstnärer i San Fransisco, eller bege sig in i mörkrets hjärta långt in i Vietnams djungler. Allt utan att behöva missa några viktiga ledtrådar på grund av ett nesligt slag mot Library Use, för i Gumshoe får spelaren alltid vad den behöver för att gå vidare.

Vi har också äventyret Music From A Darkened Room till vanliga Delta Green, det vill säga det traditionella regelverket för Cthulhu. Om ett hus där många märkliga dödsfall skett. Välskrivet och fullt av lager i intriglöken, som vanligt från Arc Dream. Har du inte prövat på Delta Green? Läs Gabrielle de Bourgs gedigna genomgång av spelet här.

De två sista yrkesböckerna till Star Wars-rollspelet Force and Destiny har nått oss samtidigt: Unlimited Power (för Mystics) och Knights of Fate (för Warriors). De innehåller likt sina föregångare lite smått och gott - utökade bakgrundsval, nya specialiteter, utrustning, äventyrsuppslag. Mystics kan nu bli alkemister och får tillgång till lätt trollkarlsmässiga krafter med spökvapen och terrängförvridning, medan Warriors får tillgång till ett par hårda utvecklingsträd där de antingen kan tåla enormt mycket stryk, eller helt släppa defensiven och gå bärsärk med ljussabeln. Just de här två karriärerna är lite speciella genom att de i egenskap av arketypiska rollspelsyrken (wizard och fighter, mer eller mindre) lämpar sig särskilt väl för flörtar med kraftens mörka sida - till exempel för den som medvetet vill göra en Anakin och plocka upp det röda lasersvärdet.

Näst sist men inte minst har vi Mutant Crawl Classics, postapokalyptiska grundregler för att levla upp sig bland ruinerna i kamp mot slemma kackerlacksmän och andra flerarmade vederstyggelser. MCC är ett systerspel till DCC (Dungeon Crawl Classics), men kanske lite bättre speltestat än föregångaren. Det är anpassningsbart till andra pulpmiljöer (exempelvis John Carter på Mars, tränga djupare in i den urholkade Jordens insida, kanske till och med tidsresor till dinosauriernas era), och har samma raffinerade mekanik med udda tärningar (d5, d7 med flera) där det ibland gäller att försöka uppgradera dem genom flankattacker och terräng för att klara svåra slag.

Ingen har väl heller missat det senaste utbudet till mysigt murriga Symbaroum: Äventyrspaket 3, Monsterkodex eller kortleken Monster & särdrag? Om så, står de på hyllan och väntar, nu. Bara att slipa sitt grymma svärd och börja skörda diverse kritter och halvfolk.

Daniel



Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev