Deathwatch
Publicerad: Fredag, 1 oktober 2010, Skribent: Daniel
Detta nya rollspel fullbordar den trilogi om världen bakom Warhammer 40.000 som inleddes med Dark Heresy och följdes upp av Rogue Trader. I det här spelet kan du äntligen dra på dig stridsrustningen och tjäna gudakejsaren som en av de främsta krigare mänskligheten skådat - Space Marines.
Deathwatch är en egen organisation, en orden bland ordnar, dit många andra så kallade Chapters skickar sina mest välmeriterade soldater för att under en tid strida sida vid sida med inkvisitionen mot de många ickemänskliga arter som finns i galaxen - så gott som alla mycket fientliga mot Imperiet. De Space Marines som är medlemmar av den här elitstyrkan kommer från så skilda håll som Dark Angels, Blood Angels, Dark Templars och Space Wolves.
Regelmässigt har man inte sparat på krutet. Det går att få ordentligt mycket mer poäng på grundegenskaper, kroppspoäng och ödespoäng än i systerspelen. Dessutom får Space Marines förstås tillgång till ett urval av den bästa utrustning och vapen som Imperiet kan bjuda. Det kan de behöva. Deras jobb är att strida bakom fiendens linjer och bekämpa hot som är så farliga att inte ens deras moderordnar ger sig på dem utan eftertanke.
I boken får man en hel del matnyttig bakgrundsinformation om vad det innebär att vara Space Marine, hur Warhammer 40.000-världen fungerar och så klart även hur Deathwatch är uppbyggt. Äventyren kan förstås tendera att bli en smula militära till sin natur, men man understryker att spelet är en sandlåda där man absolut inte behöver hålla sig till den korstågssektor som beskrivs - eller ens Deathwatch - och stöd finns för diplomatiska uppdrag, djupundersökningar i samarbete med inkvisitionen och mycket annat.
Den som gillar rollspel och 40k har mycket att hämta här. Har man dessutom spelat Dark Heresy eller Rogue Trader vill man så klart komma åt Space Marines också. Det går alldeles utmärkt nu.
Deathwatch är en egen organisation, en orden bland ordnar, dit många andra så kallade Chapters skickar sina mest välmeriterade soldater för att under en tid strida sida vid sida med inkvisitionen mot de många ickemänskliga arter som finns i galaxen - så gott som alla mycket fientliga mot Imperiet. De Space Marines som är medlemmar av den här elitstyrkan kommer från så skilda håll som Dark Angels, Blood Angels, Dark Templars och Space Wolves.
Regelmässigt har man inte sparat på krutet. Det går att få ordentligt mycket mer poäng på grundegenskaper, kroppspoäng och ödespoäng än i systerspelen. Dessutom får Space Marines förstås tillgång till ett urval av den bästa utrustning och vapen som Imperiet kan bjuda. Det kan de behöva. Deras jobb är att strida bakom fiendens linjer och bekämpa hot som är så farliga att inte ens deras moderordnar ger sig på dem utan eftertanke.
I boken får man en hel del matnyttig bakgrundsinformation om vad det innebär att vara Space Marine, hur Warhammer 40.000-världen fungerar och så klart även hur Deathwatch är uppbyggt. Äventyren kan förstås tendera att bli en smula militära till sin natur, men man understryker att spelet är en sandlåda där man absolut inte behöver hålla sig till den korstågssektor som beskrivs - eller ens Deathwatch - och stöd finns för diplomatiska uppdrag, djupundersökningar i samarbete med inkvisitionen och mycket annat.
Den som gillar rollspel och 40k har mycket att hämta här. Har man dessutom spelat Dark Heresy eller Rogue Trader vill man så klart komma åt Space Marines också. Det går alldeles utmärkt nu.