Dark Heresy
Nu är det äntligen dags!
De två systerspelen delar samma regelsystem, med ödespoäng, grundegenskaper i procenttal, karriärsstigar och allt. Dark Heresy har naturligtvis genomgått en smärre utveckling och tar hänsyn till korruption, avancerad eldstrid, psikrafter och liknande. I grundboken ges åtta huvudsakliga karriärval, men fler lär dyka upp i framtida moduler. Relativt nära utgivningen av grundreglerna kommer rollfigursblad, spelledarskärm, monsterbok och äventyr. Är utgivningstakten till WHFRP något att döma efter kan vi se fram mot en hel del ytterligare tilläggsböcker, vad det lider.
Rollpersonerna i Dark Heresy är i grundutförandet följeslagare och medhjälpare till en inkvisitor, som kämpar för att hålla imperiet fritt från demoner, ickemänskliga släkten, psioniker och korruption. Framöver (antagligen mycket långt framöver) är det tänkt att det även ska komma regler för hur att köra Rogue Trader-kampanjer, där man som fri handelsman reser genom 40k:s universum, eller Space Marine-dito (då man troligen tillhör Deathwatch). Det befintliga grundspelet är emellertid redan skrivet så att man med lite eget snickrande ska kunna köra i stort sett vad som helst - till exempel vanliga bassar i Imperial Guard (som i Gaunt's Ghosts) eller avskum från en Hive.
Det finns mängder av förhandstittar, designkommentarer och världsbeskrivningar på spelets officiella hemsida. Där kan du även ladda ned gratisäventyret Shattered Hope som PDF. Man inbjuder till medskapande av grundområdet Calixis Sector i galaxens "norra" del, och har du en bra idé kan du skriva ihop en liten artikel om en ledig planet på kartan och skicka in den till utgivarna.
Läs mer på: http://www.blackindustries.com