Fem år som förändrade nördkulturen för alltid
Nördkulturen har alltid varit en motståndsrörelse. En plats där de passionerade, de nyfikna och de visionära har samlats kring annorlunda berättelser större än livet självt. Och vi (som var med från början) minns hur det var att en gång tillhöra en minoritet.
Vi minns när vi satt på golvet med tummade serietidningar, när vi smugglade med oss tegelstensfantasy i skolväskan, när vi spikade upp svarta affischer på väggarna och drömde oss bort till världar långt ifrån den grå vardagen. Vi minns kanske när vi blev utskrattade för att vi kunde varenda replik i Star Wars, när vi var de enda som förstod tjusningen i att rulla en tjugosidig tärning eller diskutera skillnaderna mellan olika alviska dialekter.
Men vi minns också när allting förändrades. När det som bara varit vårt, det smala, plötsligt blev något alla ville vara en del av. När biograferna fylldes med superhjältar, när rollspel blev rumsrent och när bokhyllorna i varenda butik helt plötsligt svämmade över av fantasy och sci-fi. Vi var där när det hände. Och vi vet precis vilka år som formade nördkulturen till den oemotståndliga kraft den är idag.

1977 – “Nördkulturen” som koncept etableras
Vi hade våra böcker, våra serier, våra fan-zines och konvent. Men så kom Star Wars, och plötsligt var vi inte ensamma längre. George Lucas gav världen en rymdsaga som var vår i hjärtat, men som blev hela världens besatthet. Samtidigt rullades Advanced Dungeons & Dragons ut, och vi som redan satt runt bord fyllda med kartor och tärningar såg hur vårt älskade rollspel gick från udda hobby till en folkrörelse.
Nyckeltitlar:
Star Wars: A New Hope (film)
Advanced Dungeons & Dragons (rollspel)
The Hobbit (film)

1989 – Cyberpunkens och speldrömmarnas födelse
Vid det här laget var nördkulturen mer etablerad, men den var fortfarande ganska fast i sin klassiska form. Det var mycket riddare, drakar och rymdskepp. Så kom rollspelet Cyberpunk 2020 och förändrade allt. Plötsligt var framtiden mörk, digital och dekadent. Inspirerad av William Gibsons Neuromancer (1984) satte rollspelet tonen för en hel subgenre där hackerhjältar, megakorporationer och neonupplysta dystopier var på allas läppar.
Samma år släppte Nintendo sitt Game Boy, och bärbart spelande blev en del av vardagen. En hel generation föddes in i spelvärlden genom Tetris och Super Mario Land. Dessutom gick The Sandman av Neil Gaiman i tryck – en serietidning som visade att grafiska romaner kunde vara litteratur på riktigt.
Nyckeltitlar:
Cyberpunk 2020 (rollspel)
Game Boy (spelplattform)
The Sandman (serieroman)

1997 – Fantasyn och magin sveper över världen
Vi hade älskat fantasy länge. Vi hade läst Tolkien, spelat Dungeons & Dragons och plöjt tummade pappersbuntar med svärd och magi. Men 1997 förändrades allt. Harry Potter och De vises sten släpptes, och plötsligt fanns fantasy i allas bokhyllor. Kreti och pleti (de som aldrig satt en fot på ett konvent eller bläddrat i ett seriealbum) pratade nu om magi och trollformler.
Och det var inte bara böckerna. Final Fantasy VII slog ner som en bomb och visade att ett tv-spel kunde vara lika gripande som en roman. Samtidigt bjöd The Fifth Element oss på en färgsprakande sci-fi-fest som blev en ny sorts kultklassiker.
Vi var där innan fantasy blev mainstream – och vi var där när världen insåg vad den hade missat alla dessa år.
Nyckeltitlar:
Harry Potter och De vises sten (bok)
Final Fantasy VII (tv-spel)
The Fifth Element (film)

2007 – Superhjältarna tar över
Vi som vuxit upp med serietidningar har alltid vetat att superhjältar är något mycket större än färgglada dräkter och klyschiga oneliners. Men 2007 förändrades allt för den breda massan. Marvels Civil War visade att serietidningar kunde vara politiska, mörka och komplexa. Spelvärlden gav oss Mass Effect, ett spel som kändes som en interaktiv sci-fi-roman. Och när the The Big Bang Theory (som skulle bli en av 00 och 10-talets absolut populäraste tv-serier) slog ner som en bomb så ansågs det nördiga helt plötsligt… ja, coolt? Eller nåt.
Nyckeltitlar:
Civil War (film)
Mass Effect (tv-spel)
The Big Bang Theory (tv-serie)

2023 – När nördkulturen BLEV kulturen
Det fanns en tid när vi fick försvara vårt intresse för fantasy, sci-fi och rollspel. Men 2023, behövdes det fortfarande då? The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom var årets största spelhändelse. The Wheel of Time och The Last of Us dominerade streamingtopparna. Dungeons & Dragons fyllde biograferna med Honor Among Thieves, och spelet blev mer populärt än någonsin.
Nyckeltitlar:
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom (tv-spel)
The Wheel of Time (tv-serie och bokserie)
Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (film)
⸻
Det som en gång var smalt är nu det bredaste som finns, men vi vet var det en gång började. För oavsett vad som kommer bli mainstream om ett år (eller om tio år) kan ni räkna med att vi var först på plats. För nördkulturen handlar om passion, om att älska det vi älskar utan ursäkter (och oavsett vad alla andra tycker). För vi som har varit med ett tag vet att det bästa alltid ligger framför oss, och att det bästa med största sannolikhet kommer att upptäckas av våra kunder på de allra mest nischade konventen, obskyra internetforumen och i de specialinriktade boksektionerna. Så frågan är: Vad i vårt sortiment kommer att vara nästa stora bästsäljare eller blockbuster? Only time will tell. Men vi kommer vara lika stolta varje gång det händer, och vi kommer att slå oss för bröset när vi säger "vi var där när det startade".