Döden är bara början

Publicerad: Torsdag, 26 april 2018, Skribent: Gunilla Jonsson

Vid den här tiden för ett år sedan åkte Michael Petersén och jag runt i Berlin och fotade. Vi klättrade runt i ödehus och tittade på graffiti, traskade omkring och studerade ateljéer i konstnärshus och funderade över vilken restaurang man bäst tog take-away från om man bor på Rochstrasse ner mot järnvägen.

Då hade vi ägnat början av våren år att skissa upp en handling till en roman som vi hade lovat förlaget skulle utspela sig i samma värld som KULT, ett skräckrollspel vi skrev för 25 år sedan. Spelets första stora kampanj hette Svarta madonnan och utspelade sig delvis i Berlin. ”Tillbaka till brottsplatsen. Det kan väl aldrig vara fel?” tänkte vi och förlade handlingen i boken till den tyska huvudstaden.

Berlin hade en särskild betydelse för spelet, som beskriver hur vår värld är en skugga blott av den stora staden Metropolis, människans urhem där vi levde som gudar innan vi stängdes in i fängelset vi kallar verkligheten. Tänk Matrix med ockulta inslag och mycket skräck, så får ni en skaplig uppfattning om vad det handlade om.

Under strövtåg i Berlin efter murens fall i början av 90-talet fascinerades vi av hur flera städer tycktes samexistera sida vid sida – den glassiga men gradvis allt mer solkiga västfasaden runt Kudamm, hyreskasernerna i öst som hade tillåtits förfalla något fruktansvärt bara ett stenkast från paradgatorna, gatstumpar som slutade i ingenstans mot muren, igenmurade hus och återvändsgränder. Det var en stor inspirationskälla till Metropolis.

När vi återvände för att skriva en roman förlade vi handlingen till nuet, men med blickar mot det förflutna. Berlin är fortfarande en stad som förändras. Stora flyktingströmmar från Syrien sällar sig till de människor på vandring som har omformat staden sedan 1920-talet. Vi byggde upp ett persongalleri med rötter från olika delar av Europa och Mellanöstern och lät Berlinmuren få en viktig (och magisk) roll i handlingen.

Att skriva en roman knuten till ett spel är både enkelt och svårt. Vi hade en ockult världsbild som gav massor av uppslag till berättelsen, och idéer knutna till äventyr vi har skrivit till spelet. Samtidigt ville vi förstås att också de som aldrig hade hört talas om KULT skulle kunna uppskatta handlingen. Lösningen blev att låta läsarna upptäcka KULT:s värld tillsammans med en av huvudpersonerna, den svenska skulptören Amanda Serner. Amanda har erbjudits en ateljé i konstnärshuset Bethanien i Kreuzberg. I Berlin hoppas hon träffa  och lära känna sin brittiska morfar, en man hon tills helt nyligen inte visste fanns. Men morfadern visar sig svår att komma in på livet. Istället lär Amanda känna sin halvmorbror Harlan, en vilsen försäkringsjurist som står med ena foten i London och den andra i Berlin.

Samtidigt söker Svetlana Meier, en kvinna med rötterna i den tysk-kazakiska befolkning som sökte sig till östra Berlin under 80- och 90-talet, efter sin försvunna syster. Karoline, som systern heter, är ihop med Amandas morfar och arbetar dessutom som hans revisor. Nu är hon borta, och Svetlana anar att Clive, som morfadern heter, på något sätt är inblandad. Det visar sig att hon har rätt och Clive drar med sig Amanda, Svetlana, Harlan och människorna i konstnärsprojektet MUR II på en resa ner i helvetet.

Säg till i kassan i Stockholmsbutiken om du vill ha ditt ex signerat. Finns vi i huset så kommer vi ner och skriver en dedikation.


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev