The City & the City

Publicerad: Fredag, 1 maj 2009, Skribent: Johan Frick
Besźel är en nedgången, sjaskig och litet avsigkommen stad någonstans i sydöstra Europas bakvatten. Ul Quoma är en dynamisk och hypermodern metropol med blicken mot framtiden. De kunde inte vara mer olika.

Problemet är bara att de ligger på samma plats.

Besźel och Ul Quoma existerar parallellt, lagrade ovanpå varandra som två filmer projicerade på samma duk. Inte i olika dimensioner; den som vistas i den ena staden kan alltid se och höra vad som händer i den andra. Fast det är bäst att låta bli, för att interagera med den andra staden är ett gravt brott som bestraffas strängt. Alltså har invånarna i vardera staden sedan barnsben vant sig vid att inte låtsas om den andra. Bor du i Besźel är en Ul Quoma-bo kulturellt osynlig för dig. Ni väjer för varandra på gatan, men utan att era blickar någonsin möts.

När en kvinna hittas mördad i en förort till Besźel verkar det först som ett rutinfall för kriminalaren Tyador Borlú. Det krånglar till sig en smula när han inser att mordet måste ha ägt rum i Ul Quoma, varpå kroppen dumpats i Besźel, men det innebär å andra sidan att brottet inte längre är hans bord. Nu är det ett fall för den fruktade, gåtfulla myndighet som ser till att de båda städerna hålls isär.

Så borde det i alla fall vara, men när det visar sig att kroppen fraktats från den ena staden till den andra på fullt legalt vis måste Borlú på nytt ta tag i utredningen. Den för honom till tvillingstaden Ul Quoma och till än märkligare platser, och han blir varse att relationen mellan de båda städerna är mer komplex än någon kunnat ana.

China Miéville slog igenom stort med Perdido Street Station som blev månadens lästips hos oss i mars 2001, en medvetet oren hybrid av sf, urban fantasy, steampunk och lovecraftiansk skräck som utspelade sig i den fiktiva staden New Crobuzon. Det var en väldig roman, svulstig och bombastisk, skriven på ett prunkande språk, kanske överlastad, men med tillräcklig energi och uppfinningsrikedom för att det hela skulle bära. Efter två uppföljare kände sig Miéville trött på sin skapelse och stack emellan med ungdomsboken Un Lun Dun - återigen urban fantasy, men denna gång satt i ett magiskt London.

Och nu är det alltså dags för en polisroman. Den här gången har Miéville tuktat sitt språk och sin berättarteknik - The City & The City är berättad i jagform på klassiskt hårdkokt deckarmanér, med en röst som påminner om Dashiell Hammett eller Raymond Chandler. Det är en rappt berättad historia, utan de excesser som präglat Miévilles tidiga verk. På sätt och vis är det en mycket klassisk deckare där man får följa polisens tålmodiga utredningsarbete, och det imponerande är att den fungerar alldeles utmärkt som sådan. Miéville kan polisromanens regler och följer dem till punkt och pricka, även om han bygger om polisromanen till något helt nytt och fullständigt originellt.

Har du försökt läsa Miéville men inte orkat med det tunga språket kan The City & The City vara en bra inkörsport. Gillar du intelligenta deckare som drar mot det gåtfulla och inte är rädd för genreblandningar är den ett måste.

Läs en intervju mer China här


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev