Försäljningsvillkor

Inbetalningskort bifogas vid leverans. Vi förbehåller oss rätten att begära kort- eller förskottsbetalning. Normalt skickar vi inte ut ytterligare böcker förrän alla föregående beställningar är betalade.

Betalningstid: Fakturans förfallodag är 30 dagar efter fakturadatum.

Leveranstider: Normalt 3-6 arbetsdagar inom Sverige för sådant som finns i lager. Vid storhelger kan det ta något längre tid.

Åldersgräns: Du måste vara minst 15 år för att få beställa.

Oväntat slut: En vara kan ta tillfälligt slut, också om vi på hemsidan anger att den finns inne. Det beror på att vi använder samma lager för butik och postorder. Om en vara är slut fast vi angett att den skulle finnas inne får du den skickad till samma eller reducerat porto när det kommer in igen. När du lämnar nätbutikens kassa har du möjlighet att kryssa för vilka varor du vill ha senare om de skulle vara oväntat slut. Svarar du "ja" på "Restnotera?" antar vi att du vill ha varan senare om den är oväntat slut.

Ångerrätt: Gäller enligt lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal. Se avsnittet nedan.

Påminnelseavgift: Om leverans mot faktura (medföljande inbetalningskort) inte betalats i tid, tillkommer en påminnelseavgift om 25 kronor vid första påminnelsen, och ytterligare 25 kronor (totalt 50 kronor) vid andra påminnelsen. Om fakturan fortfarande är obetald efter detta, överlåts ärendet till inkasso, vid vilket ytterligare avgifter tillkommer. Om du har problem med betalningar, KONTAKTA OSS.

Försäljningsvillkor: utland

Till utlandet expedierar vi bara beställningar som betalas med kontokort. Vi accepterar VISA, Eurocard/Mastercard och Diner's Club. Du kan också välja direktbanksbetalning. Ange rätt land när du kommer till kassan i online-butiken och skriver in dina övriga uppgifter. Du förflyttas då till en ny sida för utlandsbeställningar, där ditt porto räknas om och momsen eventuellt dras av. Du måste ange en giltig e-postaddress om du beställer från utlandet.

Vid beställningar från länder utanför EU drar vi av svensk moms (5,66% på böcker, övriga varor 20%) .Observera att portot blir högre för utlandsbeställningar.

Ångerrätt

Enligt Lag om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal, gällande från den 1 juni år 2000 enligt beslut i Sveriges Riksdag, gäller följande för ångerrätt vid köp per postorder hos SF-Bokhandeln AB:

Retur av vara ska ske inom två veckor efter att kunden mottagit varan.

Ångerrätten kan endast användas om varan hålls i väsentligen oförändrat skick.

Ångerrätt gäller ej för förseglad vara där förseglingen brutits. Detta avser bland annat  DVD- skivor, cd-skivor, dataspel, spelfigurer (tex. Warhammer), inplastade spelkartonger och liknande.

Ångerrätt gäller ej tidning eller tidskrift. Ångerrätt gäller ej om varan är beställd vid besök i SF-Bokhandelns butik på Västerlånggatan 48 i Stockholm.

Kunden står för returkostnaden.

Vid retur skall detta först meddelas till SF-Bokhandeln via e-post (post@sfbok.se) eller brev
(SF-Bokhandeln AB, Box 2300, 103 17 Stockholm). Retur får inte ske förrän SF-Bokhandeln har svarat på detta meddelande.

Om varan nått er via postförskott, uppskattar vi om ni anger ett bankkonto, postgirokonto, eller personkonto när ni kontaktar oss, för att förenkla för både oss och er vid återbetalning av pengar.

Om du inte hämtar ut brev eller paket gäller inte ångerrätten.

För försändelser som inte hämtas ut kommer kunden att debiteras 75 kronor för varu brev och 150 kronor för paket, för att täcka SF-Bokhandelns kostnader.

Om en vara är defekt, byter vi den naturligtvis mot ett korrekt exemplar eller ersätter kostnaden för skadan, oavsett ångerrätten enligt ovan. Kunden måste dock i så fall kontakta oss först - se ovan.

SF-Bokhandelns organisationsnummer är: 556389-7478