Rough Nights and Hard Days
Graeme Davis arbetade för Games Workshop på 80-talet och skrev en del för deras rollspel Warhammer Fantasy Roleplaying Game. Hans mest publicerade verk, A Rough Night at the Three Feathers, publicerades först i månadstidningen White Dwarf 1987. Det blev så populärt att det senare trycktes i äventyrsantologin The Restless Dead 1989 och sedan igen i antologin Apocrypha Now 1995. Sedan dök det upp på nytt i boken Pludered Vaults 2005 och fördes över till Warhammer Fantasy Roleplay 2nd Ed. Och nu är det dags igen när det ingår i samlingen Rough Nights & Hard Days!
Vad är det som gör att just A Rough Night at the Three Feathers fått evigt liv? När det släpptes på 80-talet var det förmodligen det första tryckta äventyret med flera pågående intriger samtidigt. Allt som kommit innan, oavsett till vilket regelsystem, följde alltid en händelseutveckling, en röd tråd spelarna skulle följa. Men i A Rough Night… slängdes spelarna ovetandes in i ett värdshus där flera olika pågående konflikter skulle utvecklas under natten. Smugglare jagade av prisjägare, adelsdam med följe med på sin väg till en rättegång, unga älskare på flykt undan sina familjer, en advokat som konfronteras av märkliga kultister och så vidare. Allt kommer pågå oavsett vad spelarna hittar på, men spelas ut helt olika beroende på hur de agerar. Det springs, bråkas och smäller i dörrar, och när morgonen gryr är det definitivt inte alla som kommer vara i livet, men förmodligen helt olika människor om klarat sig vidare från spelgäng till spelgäng. Det hela blir som en blandning av Pang i bygget och Sagan om Ringen.
Äventyret har putsats, rätt många bifigurer har bytt kön från man till kvinna så fördelningen är mycket jämnare än senast det begav sig, mängder med illustrationer har lagts till och dessutom har det bundits ihop med fyra andra äventyr varav två är helt nya till en liten minikampanj. Det finns även lite tips och förslag på hur du kan spela dem, om du vill spela alla direkt efter varandra, eller blanda in dem i en annan pågående spelkampanj, använda dem en och en som enskilda händelser eller bara sno det du tycker bäst om och lämna resten.
Att spela alla fem äventyren efter varandra tror jag själv inte på, helt enkelt eftersom det kommer bli för mycket av allt, och många av dem delar lite för mycket med varandra så spelarna riskerar tröttna på Pang i bygget-premissen efter ett tag. Men att spela dem inklämda i en större spelkampanj, exempelvis om ni börjar med kommande nysläppet av Enemy Within, eller bara låna stora delar av persongalleriet och byggnaderna som medföljer, har en oerhörd potential. Var medveten om att det är ganska krävande scener att spelleda, fullt av folk som springer om varandra och försöker ta varandra av daga som de är. Bortsett värdshuset i första äventyret finns det fantastiska kartor och personligheter att befolka dem med om du vill använda slott, teatrar, en herrgård eller tingshus när dina spelare ränner runt i Warhammer-världen.
Sist i boken hittar vi några sidor om hur man kan spela som gnom, en liten magisk varelse inte olik en halfling, plus lite bakgrundsinformation om dem. Dessutom flera olika regler för pubspel att berika sena kvällar på tavernor, ölstugor och krogar med. Väldigt välkommet!
Det jag uppskattar allra mest med samlingen Rough Nights & Hard Days är hur oerhört Warhammer Old World den känns. Alla är lite kantstötta och snedfödda, plus att galleriet spänner över i stort sett hela spektrat: du hittar bretonnska lönnmördare, hårda prisjägare, slemma kultister, demoner, råttlönnmördare, spöken, häxjägare, prästinnor, adel i drivor plus en arg mumie. Bland annat. Det här gör att du alltid kan titta i boken för att få inspiration till dina andra äventyr, oavsett om du spelat igenom Rough Nights & Hard Days redan eller ej.