Descent - Journeys in the Dark 2nd Edition

Publicerad: Torsdag, 23 augusti 2012, Skribent: Ulf Hässelbäck
Ta fram facklorna, det är ännu en gång dags att bege sig ner i mörkret.
Efter lång väntan kom det - den andra utgåvan av Descent, den taktiska Dungeon Crawlern från Fantasy Flight. Själv var jag rätt förtjust i den första utgåvan men fann den aningens ohanterlig; en jättelik låda (med en hel del luft i sig) och med ett regelsystem som ibland kändes stelbent.

Så hur är nu det nya? Personligen är jag nöjd. Till att börja med kommer allt kompakt packat i den nya mindre lådan. Spelplanen består av dubbelsidiga "tiles" som man sätter ihop på olika sätt beroende på vilket scenario som skall spelas, på ena sidan är det ett klassiskt grott-tema och på den andra är det vildmark som gäller. Här skiner Descent ordentligt, kombinationen av snyggt och tydligt är föredömlig. Figurerna är snygga och dynamiskt skulpterade, men en av monsterfigurerna jag fick hade något tillknycklade tentakler, fast det är inget som har stört mig nämnvärt. Jag har dock ett klagomål; jag är inte riktigt nöjd med några av teckningarna på hjältekorten. Framförallt Grisban känns lite för "cartoony" även om smaken förstås är som baken. Annars är illustrationerna väldigt Terrinoth (Runebound-världen) med klassisk High Fantasy-känsla.

Korten i övrigt är packade med info, ibland lite för effektivt då jag under första spelet faktiskt blandade ihop några monstervärden (skäms!) men jag tror det är en vanesak. Tipset är att ta sig tid att kolla igenom dem noga.

Okej, tänker ni nu, det är snyggt och så men hur funkar det? Jag tycker det nya regelsystemet har mer flyt och är mer dynamiskt. Varje hjälte tillhör en klass, och varje klass har två "yrken" att välja mellan. Till exempel är Grisban en Krigare och spelaren får välja om Grisban ska vara en Bärsärk eller en Riddare. Beroende på klassvalet får man olika startutrustning och färdighet, vilket gör hela förproceduren smidigare och snabbare. Klassvalet följer med under kampanjen och styr hur hjälten kan förbättras. Bra av Fantasy Flight tycker jag. Att vara Hjälte är kul och att arbeta fram en samverkan med vettiga synergier är lagom utmanande.
Men skurken då, Big Bad, Ondskan eller som det heter i Descent - The Overlord (hädanefter förkortat som OL)? Här tycker jag att de bästa förbättringarna gjorts. Möjligheten att välja stil på sin OL är fantastiskt kul, och att OL också utvecklas och förbättras är mycket bra. Intresset för kampanjspel blir hög på båda sidor om bordet. Och kampanjspel är när Descent är som roligast.

Ulf

Kommentarer

Veckans stora speltitlar

Rollspel

Dungeons and Dragons Call of Cthulhu Svärdets Sång Symbaroum Runequest Mutant År Noll Tails of Equestria FATE Lamentations of the Flame Princess Flodskörden Shadowrun Kult Coriolis Pathfinder Traveller Warhammer Fantasy Vampire the Masquerade Äventyr

Speltoppen

Prenumerera på vårt nyhetsbrev