KULT - Divinity Lost

Publicerad: Onsdag, 21 november 2018, Skribent: Petter Nallo

Det legendariska skräckrollspelet Kult är tillbaka. Spelet från 90-talet, skrivet av Gunilla Jonsson och Michael Petersén på SF-Bokhandeln, skapade sensation och nu har det uppstått i en helt ny upplaga. KULT: Divinity Lost har gjort en succé på kickstarter och fått strålande recensioner och nu släpps det äntligen i butik. Petter Nallo, som har skrivit avsnitten om världen i det nu spelet presenterar den nya utgåvan:

KULT: Divinity Lost utspelar sig i världen vi känner och lever i. Men något är inte som det verkar. Tittar man bakom fasaderna finner man en mer skrämmande och långt mörkare verklighet än vad vi kan föreställa oss. Där uppenbarar sig en värld där vi vandrar på samma gator som fallna änglar, demoner och bortglömda gudar. En plats där dödsmagiker möts på rökiga barer, där galningens klotter i tunnelbanan innehåller dolda budskap och där grannfrun mitt emot utför blodiga offerriter på köksgolvet till en sedan länge död gud. En värld är politiker, präster och sociala media används för att hålla oss fångade och sovande så vi inte ser sanningen. Spelets huvudpersoner är individer som börjat förstå att något inte står rätt till, de har börjat se glimtar av det som finns bortom slöjan.

I KULT: Divinity Lost så byggs historierna runt huvudpersonerna. När dessa skapas etablerar man Mörka hemligheter i deras förflutna. Dessa flätas samman med den kosmologin och makterna som styr vår verklighet. Det blir ett således ett mycket personligt spel där man nystar upp mer och mer kring huvudpersonerna och det som finns bortom illusionens slöja. Regelsystemet är enkelt och snabbt. Det är taget från rollspelet Apocalypse World men ombyggt för att passa KULT. Det krävs endast ett fåtal tärningsslag för att lösa konflikter och systemet driver naturligt på dramat och skapar dilemman och svåra situationer. Det finns gedigna kapitel som beskriver i detalj hur man skapar kampanjer och äventyr samt en massiv sektion om det övernaturliga.

Spelet har en komplex mytologi som genomsyrar hela spelvärlden. Den är byggt kring gnosticism och kabbala och tar sitt stöd i äkta magiskt tänkande men har parats ihop med samma fantasi som man kan finna i Clive Barkers tidiga skräcknoveller eller Neil Gaimans alster. En urban, ockult, skräckfantastik lika skrämmande som den är vacker. Just skönhet är något genomgående. Boken i sig är ett konstverk med fantastiska och makabra illustrationer i fyrfärg och med guldtryck som ger allt en religiös och nästan sakral känsla. Många gånger blir man lockad och besvärad på samma gång.

Spelet är endast lämpligt till de som älskar skräck som är intim och utmanande. Konstruktörerna har satt en rekommenderar minimiålder på 18 år. Kult är för dig som vill kliva över tröskeln till en makaber och fascinerande verklighet. En värld av operationssalar med flimrande lysrör, nefariter som delar ut nattvarden med äkta kött och blod, en flicka i förorten som hittat ett sätt att färdas in i drömvärlden, kättingar som fjättrar trasiga kroppar, fallna änglar, pusselaskar som öppnar portar till helvetet, labyrintliknande gränder, flådda purgatider som söker hämnd, väsen skapade ur mardröm och passion och plågade huvudpersoner som lever nära Vansinnet och Sanningen.

På fredag blir det releaseevenemang i Stockholmsbutiken med provspel, signering och Q&A. Den som vill ha sitt ex av äventyren The Black Madonna eller Taroticum signerade kan säga till i näthandelns kassa eller kassan i Stockholm, så kommer Gunilla Jonsson ner och skriver en dedikation.

 


The Black Madonna

Jonsson, Gunilla & Petersén, Michael
2018, Inbundet album
  • Postorder 
  • Stockholm 
  • Göteborg 
  • Malmö 

Kommentarer

Vill du skriva en kommentar? I så fall måste du logga in.