Animekompositör: Kajiura Yuki

Publicerad: Torsdag, 26 juli 2007, Skribent: Gabriella Gomez
Många minnesvärda animes blir så bra delvis genom sin starka musik. Bra filmmusik ska vara originell, förstärka känslan i varje scen och du måste orka höra musiken många gånger. Om du sedan köper en OST och hör en viss låt, bärs du i bästa fall omedelbart tillbaka till det ögonblick du såg den där storslagna kärleksscenen, stridsmusiken får pulsen att gå i högvarv och introt är så bra att till och med dina vänner som är helt ointresserade av anime undrar vem som har gjort låten.

Det är inte alla som har förmågan att skapa dynamisk animemusik, men för de fans som tycker om bakgrundsmusik som inte bara försvinner i bakgrunden, finns ett par namn att lägga på minnet. En av de riktigt stora är kompositören och producenten Kajiura Yuki (1965-). Hon står bakom musiken till serier som .hack//SIGN, Noir, Le Portrait de Petit Cossette, Tsubasa Chronicle m.fl. och även har släppt soloalbum. Hon har även gjort musik till spel, musikaler och långfilmer.

Det som kännetecknar Kajiuras skapelser är mixen av klassisk musik med en poppig rythm, elektroniska inslag och lite kusliga körer. Hon spelar själv keyboard och piano, vilka ofta får en framträdande roll i hennes musik. Även utsökta violinsolon är något man kan höra i många animes där Kajiura varit inblandad.

Kajiura har varit aktiv sedan början av 90-talet, vilket gör henne till en något yngre musikskapare än den andra riktiga giganten inom animemusik – Yoko Kanno. Eftersom de båda blandar moderna och klassiska influenser i sin musik, jämförs de ofta och det finns en viss rivalitet mellan fansen. Själv är jag en av de många personer som uppskattar båda dessa spännande och skickliga kompositörer.

Efter en barndom i Västyskland, där hon tidigt lärde sig spela piano, flyttade Kajiuras familj tillbaks till Tokyo. Hon utbildade sig till programmerare och arbetade som sådan till 1992 när hon märkte att musiken började ta för mycket tid från hennes jobb. Eftersom hon i samma veva erbjöds ett skivkontrakt, valde hon att helt fokusera på sitt musikaliska arbete.

Kajiura började sin musikaliska karriär som en medlem av trion (numera duon) See-Saw. Det var See-Saw som gjorde mycket av musiken till Noir, en anime som ofta framhålls som ett exempel på ett riktigt superbt soundtrack. Efter en paus mellan 1995-2001 återförenades gruppen och Kajiura är fortfarande medlem.

Hon är dock idag mer aktiv med sitt soloprojekt FictionJunction, där hon samarbetar med olika kvinnliga sångare. Under sitt samarbete med röstskådespelaren och sångerskan Yuuka Nanri har de gjort, under namnet FictionJunction YUUKA, albumen Destination och Circus, varav det senare ska släppas i början av juli 2007. Några av deras låtar kan höras på soundtracken till exempelvis Mobile Suit Gundam SEED och Tsubasa Chronicle.

Det klagas ibland på att Kajiuras musik kan låta lite enformig om man lyssnar på flera album efter varandra. Hon har på senare tid uppvisat större variation, men har också sagt i intervjuer att hon inte nödvändigtvis tycker att musik måste vara nyskapande – så länge det är bra musik, bryr hon sig inte om hon återvänder till gamla teman.

Vi avslutar med lite hörprov!

Honou no Tobira - Liveklipp med Honou no Tobira av FictionJunction YUUKA , som var med i Gundam SEED DESTINY och blev etta på Oricon-topplistan.
Silly-Go-Round - Musikvideo till låten Silly-Go-Round av FictionJunction YUUKA, som var öppningen till .hack//Roots
Salva Nos - En bit av Salva Nos spelad i animen Noir

Länkar
FictionJunction hemsida
Kajiura Yukis officiella hemsida
See-Saws hemsida

Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev