Peter Hamilton 2008

Publicerad: Onsdag, 1 oktober 2008, Skribent: Gunilla Jonsson
The Void-böckerna ska bli en trilogi, är det tänkt. I The Temporal Void får vi läsa om drömmarna inifrån Intigheten i galaxens mitt, samtidigt som krisen fördjupas utanför. Jag bad Peter berätta lite om vad vi kan vänta oss längre fram i historien.

- Bok två, The Temporal Void, handlar mycket om Edeard, som finns inne i Intigheten. Mot slutet av boken får läsaren reda på vad som gör Intigheten så lockande för dem som finns utanför. Tyvärr kommer pilgrimsfärden in mot Intigheten att utlösa en expansion som hotar hela galaxens existens. Det skapar konflikter inom Större samväldet, när diverse mänskliga Fraktioner försöker utnyttja den hotande katastrofen för egen vinning. Och Paula Myo, detektiven som först dök upp i Commonwealth-serien, kämpar förstås för att hindra pilgrimståget från att komma iväg.

Personer från Pandora’s Star, som Paula Myo och Justine, spelar framträdande roller i Void-trilogin. Varför valde du att lägga den nya serien i samma universum som Commonwealth-böckerna? Tänker du skriva flera böcker från samma universum?

- Genom att lägga in några av de gamla personerna fick jag en länk mellan de nya och gamla Commonwealth-böckerna. Samväldet har föryngringsteknologi, så det är helt rimligt att gamla personer fortfarande finns kvar efter tusen år. Och så gillar jag förstås att skriva om Paula Myo. Vad gäller fler böcker om Samväldet, har jag inga planerade efter Void-trilogin. Men man vet aldrig.

Intigheten i galaxens mitt har lite drag av virtuell verklighet. Har du hämtat inspiration från senaste tidens intresse för virtuella världar, som online-spel? Drömmarna har ju lite av en fantasy-känsla. Hur kommer det sig att du gav dem den formen?

- Jag spelar inte alls datorspel, men jag är intresserad av utvecklingen av virtuella miljöer. Livet i Intigheten är helt klart mer medeltida än Samväldeskulturen utanför. I slutet av The Temporal Void dyker fler science fiction-mässiga element upp. Men jag tyckte om att skriva avsnitten om Intigheten, helt enkelt för att det inte liknar vad jag brukar skriva.

Religionen spelar en huvudroll i trilogin. Du had en del religiösa element med i Nights Dawn-trilogin också. Vad har du för tankar kring religion i sf-romaner? En del räknar ju faktiskt science fiction som en genre med starka religiösa drag. Några tankar kring det?

- SF är idélitteratur. Riktigt hur det knyter an till religion vet jag inte. Men religion, eller religiösa föreställningar, är en så viktig del av mänsklig kultur i dag att vi knappast kommer att avskaffa den i framtiden. Det är därför jag har det med.

En del fenomen har förekommit flitigt i brittisk rymdopera på sistone, till exempel maskhålsteknologi, föryngringsteknik och nedladdning av mänskliga medvetanden i datorer. Känner du att du är medskapare av ett kollektivt imaginärt universum, tillsammans med andra författare som MacLeod och Banks? Kan du se några trender i brittisk rymdopera för tillfället?

- SF-författare utforskar primärt teman från dagens forskning och utveckling inom vetenskapen, plus kulturella och politiska trender. Jag känner många av de brittiska sf-författarna, men jag skulle inte säga att vi skapar något tillsammans. Vad gäller trender så hatar att jag försöka förutsäga något. Mina egna planer efter Void-trilogin handlar om en trilogi för yngre läsare och en fristående sf-roman.

Har du någon uppfattning om hur många läsare du har i Skandinavien? Några planer på att komma till Sverige snart.

- Jag vet inte hur många läsare jag har i skandinaviska länder, men dem jag har träffat på sf-kongresser har alltid ordnat schyssta fester. Jag kommer inte till Sverige i år, men jag vet inte hur det blir när vi ska göra reklam för den sista Void-boken.

Aktör: 
Sakamoto
Hamilton

Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev