Call of Cthulhu

Publicerad: Onsdag, 7 september 2016, Skribent: Gunilla

Nu har vi fått in den sjunde och senaste utgåvan av Call of Cthulhu – det första, största och enligt många bästa skräckrollspelet som någonsin gjorts. Sandy Petersens första utgåva kom 1981 och baserades på samma basic roleplaying-regler som det svenska fantasyspelet  Drakar & Demoner. Under åren har saker tillkommit och förändrats i det lilla, men det här är första gången en riktigt stor regeländring sker.  

Viktigast är förändringen av grundegenskaper. De slås som tidigare på 3D6, men nu multipliceras resultatet med 5. Det gör att både grundegenskaper och färdigheter mäts i procent. Flera varianter för att skapa en rollperson, slumpmässiga eller med poängbygge, presenteras. En ny egenskap, Luck, används för att avgöra om omständigheterna spelar rollpersonerna i händerna eller ej när inga andra värden eller färdigheter är applicerbara.  Andra nyheter är Build (används i strid) och Movement  (för jakter). Egenskaperna fungerar också lite annorlunda än tidigare. Framför allt har Education inte längre så stor betydelse för färdigheterna – andra egenskaper spelar också in.

Vi har fått in grundregelboken, som innehåller alla regler man behöver för att spela, och en Investigator Handbook med extra bakgrund för rollpersonerna och information om hur man spelar i 20-talet. Särskilt avsnitten om hur man bedriver lyckade undersökningar är riktigt bra och ger tips till nybörjare som är lite handfallna över hur man hittar dokument att studera och folk att förhöra för att få upp spåren efter de onämnbara fasorna. En spelledarskärm har vi också, och äventyrsboken Nameless Horrors med sex nya äventyr.

 

 


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev