Mordenkainen är död

Publicerad: Lördag, 1 mars 2008, Skribent: Gunilla Jonsson
Mannen som uppfann den tolvsidiga tärningen, fick mig att inse att jag är chaotic good med confused tendencies och lärde mig frambesvärja Mordenkainen’s faithful hound har lämnat oss. Tisdagen den 4 mars avled Ernest Gary Gygax i sitt hem i Lake Geneva, Wisconsin.

Det är 37 år sedan det första fröet till alla rollspel planterades med Chainmail, ett skirmish-spel som kombinerade regler för medeltida strid med fantasyelement. Reglerna utvecklades av Gygax tillsammans med Jeff Perren. Båda var medlemmar i spelföreningen Lake Geneva Tactical Studies Association, som senare kom att låna sitt namn till spelföretaget TSR. I Chainmail bestäms figurernas styrka av antalet tärningar. När Gary Gygax tre år senare tillsammans med Dave Arnson skapade det första riktiga rollspelet, Dungeons & Dragons, byttes tärningarna ut mot levels och de sexsidiga tärningarna fick sällskap med alla rollspelspolyedrar som sedan dess har fyllt våra tärningspåsar.

Det började förstås långsamt. D&D såldes i 1000 exemplar de första månaderna. 1975 publicerade TSR västernspelet Boot Hill. 1976 startades tidskriften Dragon för att göra reklam för spelen och få en större spridning. Året därpå förökade sig D&D genom delning: ur det ursprungliga Dungeons & Dragons kom Advance Dungeons & Dragons, med alignment-system och tydligare regelstyrning. Nu dök också de första klassiska äventyren upp. Gygax plitade i snabb takt ihop de tre jätteäventyren som började med The Stedding of the Hill Giant Chief och trion Decent Into the Depths of the Earth, Shrine of the Kuo-Toa och Vault of the Drow. Något år senare slängde han ihop det första äventyr undertecknad spelade: Keep of the Borderlands, där man möter den mest ologiska samling kritter som någonsin bosatt sig i närheten av varandra. Precis som D&D ska vara!

1985 skildes Gygax från Dungeons & Dragons, när han lämnade TSR. Men han behöll i allra högsta grad kontakten med spelvärlden. 1987 års Cyborg Commando behöver vi kanske inte tala så högt om, men både Dangerous Journeys och Lejendary Adventures utvecklades till livkraftiga spelsystem. Gygax förlorade aldrig den lekfulla tonen och behöll kontakten med strategispelsvärlden som han kom ur på 60-talet. Vi kommer att sakna hans genreöverskridande spelvärldar och muntra bejakande av hacka å slå-spel.

Vila i frid, Gary.


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev