Ed Greenwoods värld; historien bakom Forgotten Realms

Publicerad: Måndag, 1 januari 2007, Skribent: Gunilla JOnsson
Vi är många som vid det här laget kan beskriva vägen mellan Waterdeep och Neverwinter, som vet att berätta hur systrarna Selûne och Shar blev bittra fiender i tidernas begynnelse och som har glada minnen av mini-jätterymdhamnstern Boo från datorspelet Baldur’s Gate.

Forgotten Realms, som föddes i kanadensaren Ed Greenwoods huvud på 1980-talet, kan tävla med Tolkiens Midgård om titeln ”mest kända fantasy-värld”. Det hela började när Gary Gygax, en av männen bakom rollspelet Dungeons & Dragons, lämnade företaget TSR på 80-talet. Den nya företagsledningen bestämde sig för att satsa på en fräsch kampanjvärld och köpte rättigheterna till Greenwoods Forgotten Realms.

Kanske var det likheterna med Greyhawk som gjorde att Faerûn (huvudkontinenten där nästan all handling utspelar sig) fick ta vid som ”kampanjvärld #1” till världens ledande rollspel. Liksom i Gygax’ värld finns här vansinnigt mäktiga magiker, stridande små riken och gott om underjordiska komplex att härja runt i. En rollspelsvänlig miljö, helt enkelt.

Men Forgotten Realms är en mer allvarligt sinnad värld än Greyhawk. Genre-sprängande inslag som rymdskepp och dimensionsresande cowboys göre sig icke besvär. Däremot spelar gudarna en synnerligen framträdande roll. Övergången från första till andra utgåvan AD&D ”firades” i Forgotten Realms med ett Gudakrig som förändrade Faerûns huvudpanteon i grunden.

En grupp Faerûnbor som inte var särskilt fram trädande i början, men som fått stor betydelse, är svartalverna. När R.A. Salvatores romaner om Drizzt Do’Urden slog rekord insåg räkne nissarna på Wizards (som tog över efter TSR) att alver i underjorden var något att satsa på. Så det är kanske inte så konstigt att den senaste framgångsrika bokserien, War of the Spider Queen, handlar om både gudakrig och svartalver.


Kommentarer

Prenumerera på våra nyhetsbrev