The Skrayling Tree

Publicerad: Tisdag, 13 november 2007, Skribent: Glenn Petersen
Med The Dreamthiefs Daughter plockade Moorcock åter upp sin gamle hjälte Elric, med målsättningen att avrunda berättandet om albinon med det stora själsätande svärdet. Med på färden kom hans alter ego i vår dimension von Bek, och hans dotter, lady Oona. Båda har förekommit i olika böcker av Moorcock tidigare i hans väldiga romancykel The Eternal Champion.

Denna gång har Oona och von Bek skaffat sig en villa i Amerika och arbetar i det nyskapade FN. Att övertyga von Bek om hot från andra dimensioner är inte det lättaste, och han försöker förtränga det fantastiska som hänt honom och leva ett så normalt liv som möjligt. Det har folk i de andra dimensionerna inte tänkt att han skall få lov till. Han blir bortrövad av indianer från ca 1000 eKr, och hans fru Oona sätter efter dem längs månstrålvägarna.
Leif Eriksson visar sig ha intressen i det hela, och ett gäng vikingar deltar i kampen om skrälingarnas träd. Skrälingar var vikingarnas namn på indianerna, och trädet ifråga är världsträdet. Det är naturligtvis en del av den eviga kampen mellan ordning och kaos, där idealet är en balans dem emellan.

Moorcock drar på för fullt med höglitterära tekniker och allusioner. Han har lånat friskt ifrån Longfellows Hiawatha och stilistiskt känns den som något betydligt tyngre än något man förväntar sig av en bok om en sword and sorcery-hjälte som Elric. Det är väldigt spännande att se hur Moorcocks utveckling som författare har gått. Nu är han egagerad som producent vid en filmatisering av Elric. Då Moorcock själv är med, så finns det gott hopp om att det kan bli en bra film.I skrivande stund är det oklart när den avslutande del tre skall komma.