Forests of the Heart

Publicerad: Tisdag, 23 oktober 2007, Skribent: Glenn Petersen
Jag är sedan länge är en de Lint-fan. Det mesta han har skrivit är bra enligt min mening. Så när man ger sig på en ny bok av honom är det med höga förväntningar. Han brukar dock sällan göra mig besviken. Även denna bok klarar sig bra enligt min åsikt.

De Lint skriver som valigt sk Urban Fantasy, eller som en del kallar det Contemporary Fantasy. Handlingen är, liksom i alla hans senare verk förlagd till den fiktiva amerikanska storstaden Newford. I Newford bor ett antal karaktärer som återkommer de flesta av hans berättelser. I den här boken är de förpassade till bakgrunden, och ett antal nya personer träder fram (varav en tidigare varit bakgrundskaraktär). Här får vi träffa Bettina, en healer och magiker från södra New Mexico. Hon är upplärd av sin mormor och till viss del av sin far. Den magiska förmågan tycks komma i varannan generation på mödernet i familjen, så Bettinas mamma förstår inte mycket av det som hennes barn och mor pysslar med. Bettina har nu flyttat norrut till Newford och bor på ett konstnärskollektiv, där hon sitter modell för de andra konstnärerna. Hon noterar att hushållerskan för kollektivet också har magi i sig och kan se de mystiska irländska män som sitter i en cirkel och röker, barfota i snögloppet utanför huset. En nytillkommen konstnär Ellie, en skulptris, får i uppdrag att kopiera en trasig lermask. Det är dock något mystiskt med det hela. Det hela utvecklas till en kamp mellan invandrade irländska andar och de lokala indianska manitou.

De Lint skriver en lätt flödande poetiskt laddad prosa, som är en njutning att läsa. Han har som vanligt gjort en grundlig research i såväl keltisk, indiansk som mexikansk/katolsk mytologi. Jag kan bara komma på en bok av honom som är bättre, och det är Someplace to be Flying. Rekommenderas å det varmaste.