Dead Until Dark, Living Dead in Dallas och Club Dead

Publicerad: Måndag, 29 oktober 2007, Skribent: Siv Tapper Petersen
Charline Harris tror jag ha skrivit de coolaste vampyrböcker jag läst. De charmar en från början till slut. Dels är de roliga, de är romantiska, det finns sex i dem och det finns blodsugande sydstatsvampyrer i Louisiana, dessutom är de lite deckare.
Harris persongalleri går inte av för hackor. Här finns servitrisen Sookie Stackhouse och hennes pojkvän vampyren Bill. Sookie har i hela sitt liv haft förmågan att i tid och otid läsa av folks tankar, vilket har gjort det omöjligt för henne att dejta vanliga grabbar eftersom hon hela tiden vet var de tänker på. När hon i första boken träffar Bill känner hon sig som i himmelriket eftersom hon upptäcker att hon inte kan läsa hans tankar.

Under berättelsernas och böckernas gång förändras historierna lite, vår hjältinna växer, och hur kan man annat när ens liv ständigt befinner sig i livsfara och inte bara Bill är intresserad av henne. Hennes chef Sam på vägkrogen och baren hon jobbar på, Bills överordnade ”vikingen” Eric som äger en bar tillsammans med en annan kvinnlig vampyr Pam, i tredje boken även varulven Alcide. Böckerna vimlar av lekfulla skämt och ordvitsar och bubblande humor. Snygga karlar och ständiga olyckor som Sookie tycks ha en fantastisk förmåga att hamna rätt in i. Vår hjältinna är ständigt i händelsernas centrum och döden är ständigt närvarande.
Harris är hejdlöst rolig och lättläst. Hon spottar ur sig information om vampyrer här och där på ett mycket underhållande och relativt respektlöst sätt. Men utan att förlöjliga vampyrerna helt och hållet. Men det är t ex lite kul att läsa hur de läspar när de talar när de har fällt ut sina huggtänder.

Harris utvecklar denna alternativa verklighet mer och mer för varje bok och jag ser verkligen fram mot nästa bok. Man får gradvis veta mer om hur det är att vara vampyr och hur deras verklighet ser ut. Dessutom öppnar hon fältet fritt för andra övernaturliga varelser som varulvar och shapeshifters (formändrare). I denna alternativa verklighet har vampyrerna ”kommit ut” och blivit officiella medborgare (i alla fall en del).
Officiellt lider vampyrer av någon form av sällsynt sjukdom som gör dem till det de är, inofficiellt vet man att det nog är som det alltid har varit. Bland annat har de varit med i Oprah show och pratat ut om saken. I speciella vampyrbarer där både vanligt folk och vampyrer blandas, finns det bland annat vampyrgroupies, så kallade ”Fangbangers”. De finns också de som inte alls gillar vampyrer, som t ex religiösa fanatiker och de som fångar in vampyrer och tappar dem på blod som de sedan säljer som olaglig men inkomstbringande drog. Vampyrblod tycks tydligen har en väldigt hälsobringande effekt på människor och Sookie lär behöva en hel del med allt trubbel hon hamnar i. Vampyrerna tvingas ge henne blod för att överleva utan att hon blir vampyr. De behöver nämligen hennes förmåga att läsa folks tankar. Officiella vampyrer dricker officiellt syntetiskt blod som finns i alla blodgrupper.

I första boken ”Dead until Dark” presenteras huvudgalleriet och det är en deckare med en mördare som dödar servitriser som är associerade med vampyrer. En av Sookies kollegor blir mördad och Sookies bror blir anklagad. I denna bok presenteras också den något dumma och förvirrade vampyren ”Bubba” som en gång i livet varit en verklig celebritet, vem säger jag inte, det får ni läsa er till.
I andra boken ”Living Dead in Dallas” presenteras två historier, dels ett besök i Dallas där Sookies förmåga att läsa tankar är avgörande och ett gäng shapeshifters kommer till en oväntad räddning och skurkarna är religiösa fanatiker. Den andra historien är också lite av en deckare, återigen har en av personalen på vägkrogen blivit mördad, denna gång den homosexuella kocken som hittas i en polisbil. Tecken tyder på att han blivit utsatt för någon form av orgie. Allt löser sig till slut efter ett antal vilda turer, och vampyren Bill upptäcker att han fortfarande har släkt kvar i livet, där han minst av allt annat det.
I ”Club Dead” blir historien ännu mer skruvad. Vampyren Bill har blivit kidnappad av ett gäng andra vampyrer från Jackson, Mississippi. Dessutom har Bill något hemligt program på en dator som de vill åt, samtidigt som det verkar som han har varit på väg att dumpa Sookie för en gammal vampyrflamma. Hur ska nu detta gå? Ja först och främst anlitar Eric henne att leta rätt på och infiltrera de andra vampyrerna tillsammans med varulven Alcide. Sookie är mer kluven än vanligt och hon råkar på mer stryk och när väl historien är avslutat är man allt för nyfiken på att få läsa nästa bok som precis lämnats in till förlaget i USA. Den slutar inte direkt med en cliffhanger men nog så nära. Vampyren ”Bubba” återkommer här och är lite mer central i handlingen.

Läs och njut av denna härliga blodiga cocktail.

Aktör:
Barrie